Διώρυγα Σουέζ: Το πλοίο που «φρενάρει» την παγκόσμια οικονομία – Ζημία 14 εκατ. την ημέρα
Καθημερινά από το κανάλι διέρχονται προϊόντα αξίας άνω των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων αλλά και το 12% του παγκόσμιου εμπορίου.
Τεράστιες είναι οι οικονομικές συνέπειες στο διεθνές εμπόριο έπειτα από την προσάραξη του φορτηγού πλοίου «Ever Given» στο 151ο χιλιόμετρο της παλαιάς Διώρυγας του Σουέζ που έχει μπλοκάρει την διέλευση για έκτη συνεχή ημέρα. Συνεχίζονται οι προσπάθειες αποκόλλησής του. Πηδάλιο και προπέλα λειτουργούν ξανά και η πρύμνη έχει μετακινηθεί ελαφρά, ενώ οι αιγυπτιακές αρχές δίνουν μάχη με το χρόνο.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OPEN TV, καθημερινά από το κανάλι διέρχονται προϊόντα αξίας άνω των 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων αλλά και το 12% του παγκόσμιου εμπορίου. Το ατύχημα έχει προκαλέσει στις αιγυπτιακές αρχές ζημία 14 εκατομμυρίων δολαρίων την ημέρα σε τέλη διοδίων.
Είναι χαρακτηριστικό πως αν οι αρχές αποφασίσουν τελικά την εκφόρτωση του πλοίου, σενάριο το οποίο συζητάται, θα υπάρξει ακόμα μεγαλύτερη καθυστέρηση και θα χρειαστούν ακόμα και εβδομάδες για να αποκατασταθεί η κυκλοφορία. Οι οικονομικές συνέπειες δε, θα είναι ακόμα μεγαλύτερες. Υπενθυμίζεται πως αυτή την ώρα 16 ελληνικά πλοία και συνολικά 320 είναι αγκυροβολημένα στο σημείο.
Η Διώρυγα του Σουέζ αποτελεί την πιο σύντομη θαλάσσια διαδρομή -7.000 χλμ- από Ασία προς Ευρώπη, με την άλλη εναλλακτική τον περίπλου από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και την Αφρική, να παρατείνει το ταξίδι των πλοίων έως και δύο εβδομάδες, αυξάνοντας την διαδρομή στα 20.000 χιλιόμετρα και συνεπώς την κατανάλωση καυσίμων. Οικονομικοί αναλυτές εκτιμούν ότι η πετρελαϊκή αγορά μπορεί να απορροφήσει τους κραδασμούς μόνο βραχυπρόθεσμα. Ήδη, οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες εξετάζουν εναλλακτικές διαδρομές.
Πλακιωτάκης: Η Ελλάδα στέλνει βοήθεια στην διώρυγα του Σουέζ – 16 Ελληνικά πλοία είναι σε αναμονή στο σημείο
«Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με το υπουργείο Εξωτερικών προσέφερε από την πρώτη στιγμή βοήθεια στη φίλη χώρα Αίγυπτο και σε συνεργασία με την Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών», δήλωσε ο υπουργός Γιάννης Πλακιωτάκης αναφορικά με την προσπάθεια αποκόλλησης του προσαραγμένου πλοίου Ever Given στη Διώρυγα του Σουέζ.
«Θέλαμε να τονίσουμε με αυτό τον τρόπο ότι είμαστε διαθέσιμοι και έτοιμοι να προσφέρουμε βοήθεια και σε επίπεδο ρυμούλκησης αλλά και βυθοκόρησης», σημείωσε ο κ. Πλακιωτάκης κάνοντας λόγο για «τεράστιο πρόβλημα». «Πάνω από 10% του παγκόσμιου εμπορίου διακινείται μέσω της διώρυγας του Σουέζ. Η Ελλάδα είναι έτοιμη και με μέσα και προσωπικό να προσφέρει τη βοήθειά της, ενώ δυστυχώς έχουμε 16 ελληνικά πλοία που περιμένουν να διέλθουν της διώρυγας. Πιστεύουμε σύντομα να καταστεί δυνατή η ασφαλή διέλευση από τη διώρυγα» τόνισε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Για το μεταφορικό ισοδύναμο ο κ. Πλακιωτάκης είπε ότι υπεγράφη η ΚΥΑ για την εφαρμογή του για τις επιχειρήσεις της Κρήτης για το 2021, μετά την πιλοτική εφαρμογή του μέτρου και την αξιολόγηση της δράσης του και σε συνεργασία με τα τέσσερα επιμελητήρια και την Περιφέρεια Κρήτης. Όπως διευκρίνισε ο αριθμός των ωφελούμενων επιχειρήσεων διευρύνεται και από 2.144 ανέρχεται σε 5.544 επιχειρήσεις, ενώ μέσα σε αυτές εντάσσεται και ο αγροτικός τομέας, καθώς δικαιούχοι του μεταφορικού ισοδυνάμου των επιχειρήσεων, είναι, όπως τόνισε ο κ. Πλακιωτάκης και όσοι είναι εγγεγραμμένοι στο Αγροτικό Μητρώο και στο Μητρώο Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων. «Η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου για την Κρήτη και τις επιχειρήσεις, ενισχύει την ανταγωνιστικότητα τους» συμπλήρωσε ο κ. Πλακιωτάκης ο οποίος αναφέρθηκε και στην ενίσχυση του κονδυλίου για τις άγονες γραμμές.
«Έχουμε ενισχύσει το κονδύλιο των άγονων γραμμών από 90 εκατ. που ήταν το 2019 στα 138 εκατ. για φέτος. Ενισχύουμε με 24 νέες ακτοπλοϊκές γραμμές τη νησιωτική Ελλάδα και τους νησιώτες μας, ενώ με το νέο νομοσχέδιο που ψηφίσαμε πριν από ενάμιση μήνα, δρομολογούμε τις πολυετείς συμβάσεις για τις άγονες γραμμές. μιλάμε για συμβάσεις 10-12 ετών, προκειμένου να είναι βιώσιμες οι άγονες γραμμές και αυτό να συνδεθεί με την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου» είπε ο κ. Πλακιωτάκης.
Σε ό,τι αφορά την αξιοποίηση των λιμανιών της χώρας, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είπε ότι για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης, της Καβάλας και της Ηγουμενίτσας «βρισκόμαστε ήδη στο πρώτο στάδιο ολοκλήρωσης των διαγωνισμών όπου υπάρχει τεράστιο επενδυτικό ενδιαφέρον από εγχώριους και μη επενδυτές», συμπληρώνοντας ότι παράλληλα σε εξέλιξη βρίσκεται και ο διαγωνισμός για το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας επιτήρησης», μέσω του οποίου θα υπάρχει εικόνα σε πραγματικό χρόνο επί 24ωρου βάσης, του Αιγαίου, της Κρήτης και του Ιονίου.
Σε ό,τι αφορά τα υγειονομικά πρωτόκολλα ενόψει της εκκίνησης της τουριστικής σεζόν, ο κ. Πλακιωτάκης είπε ότι το υπουργείο βρίσκεται σε στενή συνεργασία με το υπουργείο Υγείας, την Επιτροπή Λοιμωξιολόγων και τον ΕΟΔΥ ώστε να αναθεωρηθούν τα υγειονομικά πρωτόκολλά με τρόπο στοχευμένο.
«Εκτός από την εμπειρία που έχουμε από το 2020, είναι σε εξέλιξη και το πρόγραμμα εμβολιασμού, οπότε οι παρεμβάσεις μας θα είναι απόλυτα στοχευμένες. Μάλιστα προωθούμε την ηλεκτρονική αίτηση του εντύπου πληροφορίων, πριν εισέλθει ο επιβάτης στο πλοίο» ανέφερε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ο οποίος πρόσθεσε ότι τόσο η κρουαζιέρα όσο κυρίως ο θαλάσσιος τουρισμός (yachting) εμφανίζει τεράστιο ενδιαφέρον.
«Για τον θαλάσσιο τουρισμό του yachting ήδη επεξεργαζόμαστε αλλαγή του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας για να δώσουμε περισσότερα κίνητρα και να έρθουν σκάφη αναψυχής στη χώρα μας. Σύνθημά μας είναι «Ανοιχτές θάλασσες για όλους, με βάση τους όρους του Ευρωπαϊκού και Διεθνή ανταγωνισμού» όπως συμπλήρωσε ο κ. Πλακιωτάκης.