11/04/202111:21

Ι.Ν. Αγ. Σπυρίδωνος Πύργου: Δ Κυριακή των Νηστειών – Αγ. Ιωάννη, συγγραφέα της Κλίμακος

«Κάθε Ιερός Ναός είναι και ένα κομμάτι του ουρανού επάνω στην γη. Και όταν είσαι μέσα στον Ναό, ήδη βρίσκεσαι στον Ουρανό. Έτσι, όταν η γη σε συνθλίβει με την κόλαση της, τρέξε στον ναό, μπες μέσα για να είσαι μέσα στον Παράδεισο. Αν οι άνθρωποι σε ενοχλούν με την κακία τους, να προσφεύγεις στον Ναό, να γονατίζεις μπροστά στον Θεό και Εκείνος θα σε προσλάβει κάτω από την γλυκιά και παντοδύναμη προστασία Του!».

Δ’ ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΝΗΣΤΕΙΩΝ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΩΣ ΤΗΣ «ΚΛΙΜΑΚΟΣ».

Αγαπητοί μας Χριστιανοί και φίλοι ευλογημένοι, με την βοήθεια του Θεού και φέτος εν μέσω ποικίλων δυσκολιών και πειρασμών… φθάσαμε ήδη στην Τέταρτη Κυριακή των Νηστειών και σιγά-σιγά πλέον πλησιάζουμε στην Μεγάλη Εβδομάδα και στην Ανάσταση του Κυρίου μας! Όμως δυστυχώς και πάλι λόγω της πανδημίας του ύπουλου εχθρού του κορωνοϊου, από ότι διαφαίνεται δεν θα ζήσουμε αυτά τα μεγάλα, ένδοξα, κοσμοσωτήρια άλλα και θαυμαστά γεγονότα, όπως αρμόζει και πρέπει ως Έλληνες ορθόδοξοι Χριστιανοί.

 

Αυτό που πρέπει να καταλάβουμε επιτέλους όλοι μας είναι ότι αυτό το παγκόσμιο γεγονός της παμνδημίας του Covid-19, είναι ένα «επουράνιο και Θείο επιτίμιο…», διότι παρεκκλίναμε εμείς οι άνθρωποι με τις αμαρτίες μας και θα πρέπει να το υποστούμε… Και τούτο συμβαίνει αγαπητοί μας διότι ο κόσμος που σήμερα ζούμε δυστυχώς έχει γίνει παγκόσμια ένα πεδίο μάχης, όπου οι άνθρωποι, είτε το θέλουν είτε όχι, έχουν να διαλέξουν συνειδητά εάν θ’ ακολουθήσουν τον Νικητὴ Ιησού Χριστὸ ή θα προσκολληθούν στους ακάθαρτους δαίμονες…, όπως μας λέει πολύ ωραία και ο Άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς σε μία σχετική ομιλία του, για την Δ’ Κυριακή των Νηστειών.

Η Δ’ Κυριακή των Νηστειών είναι αφιερωμένη στον Όσιο Ιωάννη τον Ηγούμενο της Μονής Σινά, ένα πολύ μεγάλο άγιο και σπουδαίο συγγραφέα, που μελέτησε σε βάθος την ανθρώπινη ψυχή και συμπεριφορά κι έγραψε ένα από τα πιο σπουδαία βιβλία όλων των εποχών την «Κλίμακα». Ο Άγιος Ιωάννης έζησε τον 6ο αιώνα. Προερχόταν από εύπορη οικογένεια και μπόρεσε έτσι να λάβει ανώτερη μόρφωση. Σε νεαρή ηλικία αναχώρησε για την έρημο του Σινά μαζί με τον αδερφό του Γεώργιο. Έγινε υποτακτικός του αββά (γέροντα) Μαρτυρίου. Δεκαεννιά χρόνια αργότερα αποσύρθηκε σε ένα σπήλαιο, στην περιοχή «Θολάς». Ασκήθηκε εκεί στην ησυχαστική ζωή για σαράντα χρόνια, φτάνοντας σε μέτρα αρετής και αγιότητας. Προς το τέλος της ζωής του αναδείχθηκε Ηγούμενος της Μονής του Σινά. Οι συνασκητές του, τον θεωρούσαν «νέο Μωϋσή», αφού «το καθαρό νερό της διδασκαλίας του έσβηνε κάθε πνευματική δίψα». Είχε ακόμη το χάρισμα της θαυματουργίας. Εκοιμήθη στις 30 Μαρτίου του 600 μ.Χ. σε ηλικία 75 ετών.

Ο Ηγούμενος της Ραϊθώ Ιωάννης, του ζήτησε να καταγράψει όσα ταιριάζουν στη μοναχική πολιτεία και να του τα στείλει. Τα περίμενε μάλιστα σαν «Θεόγραφες Πλάκες». Οι αρετές μοιάζουν, λέει ο όσιος Ιωάννης, με τα σκαλιά από την κλίμακα, που είδε ο Ιακώβ να ξεκινάει από τη γη και να φτάνει στον ουρανό. Διότι η μία παραπέμπει στην άλλη και ανεβάζουν στον ουρανό όποιον θέλει. Γι’ αυτό το έργο του ονομάστηκε «Κλίμαξ». Η κλίμακα είναι ένα βιβλίο με ομιλίες του Αγίου Ιωάννη. Αντικείμενο των ομιλιών αυτών είναι τα σκαλοπάτια της πνευματικής ανάβασης των Μοναχών, μέσα από την προσωπική τους άσκηση. Επειδή όμως ο αγώνας για να φτάσει ο άνθρωπος στην κατά Θεόν τελείωση με τις αρετές δεν αφορά μόνο τους μοναχούς, γι’ αυτό η μελέτη της «Κλίμακας» είναι ωφέλιμη για κάθε Χριστιανό.

Λέγεται «Κλίμαξ» (σκάλα) και περιγράφει αναλυτικά, με πολλά παραδείγματα και μεγάλο ενδιαφέρον και για κάθε χριστιανό αλλά και για τους ψυχολόγους, τα ανθρώπινα πάθη και τις αρετές, δηλαδή τα σκαλοπάτια που μας κατεβάζουν μακριά από το Θεό και τα σκαλοπάτια που μας ανεβάζουν προς Αυτόν. Με την σειρά ο όσιος Ιωάννης αναφέρεται στα εξής θέματα: απάρνηση των εγκοσμίων, υπακοή (στον πνευματικό), μετάνοια, μνήμη θανάτου, «χαροποιόν πένθος» (δηλ. πένθος για την αμαρτία, με την χαρά που δίνει η ελπίδα στον Θεό).

Ακολούθως περιγράφονται τα σκληρά πάθη, με τα οποία καλείται να πολεμήσει ο πνευματικός αγωνιστής: οργή, μνησικακία, καταλαλιά (κατηγορία, συκοφαντία), πολυλογία, ψέμα, ακηδία (έλλειψη διάθεσης για πνευματικό αγώνα), γαστριμαργία, ανηθικότητα, φιλαργυρία, αναισθησία, ύπνος, δειλία, κενοδοξία (ματαιοδοξία), υπερηφάνεια, βλασφημία, πονηρία. Περιγράφει όμως και τις αντίστοιχες αρετές: αοργησία, σιωπή, εγκράτεια, αγνεία και σωφροσύνη, ακτημοσύνη, αγρυπνία, πραότητα, απλότητα, ταπεινοφροσύνη. Μιλάει τέλος για τους γλυκείς καρπούς των ασκητικών μόχθων: την κατάκτηση της ησυχίας, της μακαρίας προσευχής, της απουσίας των παθών. Το αριστούργημά του είναι ο εικοστός έκτος από τους λόγους του, ο «περί διακρίσεως». Μιλάει γενικά για τα πάθη, τις αρετές, τους λογισμούς και τη διάκρισή τους. Σαν κατακλείδα του σημειώματός μας παραθέτουμε στην αγάπη σας ελάχιστα αποσπάσματα για το τι σημαίνει Μετάνοια!

ΜΕΤΑΝΟΙΑ ΣΗΜΑΙΝΕΙ… (Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος).

Μετάνοια σημαίνει ανανέωσις του Βαπτίσματος.

Μετάνοια σημαίνει συμφωνία με τον Θεόν για νέα ζωή.

Μετανοών σημαίνει αγοραστής της ταπεινώσεως.

Μετάνοια σημαίνει μόνιμος αποκλεισμός κάθε σωματικής παρηγορίας.

Μετάνοια σημαίνει σκέψις αυτοκατακρίσεως, αμεριμνησία για όλα τα άλλα και μέριμνα για την σωτηρία του εαυτού μας.

Μετάνοια σημαίνει θυγατέρα της ελπίδος και αποκήρυξις της απελπισίας.

Μετανοών σημαίνει κατάδικος απηλλαγμένος από αισχύνη.

Μετάνοια σημαίνει συμφιλίωσις με τον Κύριον, με έργα αρετής αντίθετα προς τα παραπτώματά μας.

Μετάνοια σημαίνει καθαρισμός της συνειδήσεως.

Μετάνοια σημαίνει θεληματική υπομονή όλων των θλιβερών πραγμάτων.

Μετανοών σημαίνει επινοητής τιμωριών του εαυτού του.

Μετάνοια σημαίνει υπερβολική ταλαιπωρία της κοιλίας (με νηστεία) και κτύπημα της ψυχής με υπερβολική συναίσθηση.

ΚΑΛΗ ΚΑΙ ΧΑΡΟΥΜΕΝΗ ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΗΜΕΡΑ ΚΥΡΙΟΥ ΚΟΝΤΑ ΣΤΟΝ ΘΕΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΓΙΑ ΤΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΜΗΝ ΠΑΡΑΜΕΛΟΥΜΕ ΑΓΑΠΗΤΟΙ ΜΑΣ ΤΟΝ ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟ ΜΑΣ ΕΤΣΙ Ο ΘΕΟΣ ΜΑΣ ΕΥΛΟΓΕΙ ΚΑΙ ΜΑΣ ΑΓΙΑΖΕΙ!

ΕΚ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΝΑΟΥ

Μοιραστείτε το άρθρο

Περισσότερα Νέα