15/06/202318:03

Πολύνεκρο ναυάγιο με μετανάστες στην Πύλο: Ξεκίνησε από την Αίγυπτο– Έκανε στάση στη Λιβύη- Και ο καπετάνιος του πλοίου ανάμεσα στους 8 υπόπτους που ανακρίνονται ως διακινητές– 78 νεκροί, εκατοντάδες αγνοούμενοι- Τι είπε ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού

Τους διακινητές αναζητούν οι Αρχές, ανάμεσα στους διασωθέντες και ήδη οκτώ άτομα -όλοι Αιγύπτιοι– ανακρίνονται ως ύποπτοι, στο Λιμεναρχείο Καλαμάτας, καθώς εικάζεται ότι είναι οι υπεύθυνοι που οργάνωσαν τη μεταφορά των μεταναστών. Από το προανακριτικό στάδιο θα περάσουν όλοι όσοι έχουν διασωθεί για να ριχθεί φως στα αίτια της τραγωδίας.

Ανάμεσα στους φερόμενους ως διακινητές που βρίσκονται στα χέρια των αρχών, φέρεται να είναι και ο καπετάνιος του αλιευτικού σκάφους, ενώ στον εντοπισμό των διακινητών οι αρχές βασίστηκαν στις μαρτυρίες των μεταναστών που τους υπέδειξαν ως μέλη του κυκλώματος των διακινητών, σύμφωνα με πληροφορίες της ΕΡΤ.

Με εντολή του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Ισίδωρου Ντογιάκου, την εποπτεία των ερευνών και ανακριτικών πράξεων που διενεργούνται για το πολύνεκρο ναυάγιο ανοικτά της Πύλου αναλαμβάνει ο αντιεισαγγελέας του Αρείου Πάγου, Γεώργιος Οικονόμου λόγω μείζονος σημασίας της υπόθεσης.

Όπως μετέδωσε η ΕΡΤ οι διακινητές είχαν σελίδα στο ίντερνετ και έβρισκαν εκεί τους πελάτες. Από 4.000 έως 6.000 ευρώ το κόστος ανά άτομο, για τη μεταφορά.

Τα σενάρια για τα αίτια βύθισης του αλιευτικού σκάφους

Στην εκδοχή ότι υπήρξε μετατόπιση φορτίου που οδήγησε στο πολύνεκρο ναυάγιο στα διεθνή ύδατα, ανοιχτά της Πύλου, συγκλίνουν οι εκτιμήσεις των ειδικών, ενώ σε εξέλιξη βρίσκονται για δεύτερο 24ωρο οι έρευνες για τον εντοπισμό των αγνοούμενων.

Μέχρι στιγμής έχουν ανασυρθεί 78 σοροί και έχουν διασωθεί 104 άνθρωποι, ενώ όσο περνούν οι ώρες ελαχιστοποιούνται οι ελπίδες για να εντοπιστούν ζωντανοί οι αγνοούμενοι, ο αριθμός των οποίων παραμένει αδιευκρίνιστος, καθώς στις μαρτυρίες τους οι διασωθέντες κάνουν λόγο για 500 έως 750 άτομα, εκ των οποίων περίπου 100 παιδιά και γυναίκες που βρίσκονται στα αμπάρια του πλοίου.

Στο ερώτημα τι προκάλεσε τη βύθιση του αλιευτικού σκάφους επιχείρησαν να απαντήσουν ειδικοί και εμπειρογνώμονες, μιλώντας στην ΕΡΤ.

Ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού Σώματος  Νίκος Αλεξίου, μιλώντας για το τραγικό ναυάγιο, είπε μεταξύ άλλων ότι «μιλάμε για ένα καράβι το οποίο είναι στην κατάσταση που το βλέπετε φορτωμένο με πάρα πολύ κόσμο, με ανθρώπους να το κυβερνούν, που έχουν μια ναυτοσύνη αμφιβόλου ποιότητας. Αν μου επιτρέπετε η έκφραση. Από κει και πέρα σε μια ανοικτή θάλασσα η πορεία που παίρνεις δεν είναι προκαθορισμένη. Δεν είναι αν μου επιτρέπετε αυτή η απλοϊκότητα δεν είναι δρόμος διαγραμμισμένος, ο οποίος τον ακολουθείς και πας».

Όπως σημείωσε: «εμείς αυτό που επιβεβαιώνουμε είναι ότι πρωινές ώρες χθες (14/6) πριν συμβεί το συμβάν έχασε, σταμάτησε, έχασε τη μηχανή του σύμφωνα με αυτά που δήλωσαν και μετά από λίγο επειδή μετακινήθηκαν οι άνθρωποι που ήταν μέσα. Διότι οι άνθρωποι δεν είναι φορτίο να μένουν ακίνητοι, Άλλαξε το κέντρο βάρους και έγινε το μοιραίο».

Ο καθηγητής του ΕΜΠ στο Τμήμα Ναυπηγών Γρηγόρης Γρηγορόπουλος σημείωσε ότι «το σκάφος ήταν γεμάτο. Δεν υπάρχει θέμα μετατόπισης φορτίου υποθέτοντας ότι και στα αμπάρια ο κόσμος θα ήταν στοιβαγμένος κατά τον ίδιο τρόπο», εκτιμώντας ότι ο τρόπος που έγινε η φόρτωση οδήγησε σε οριακή ευστάθεια του σκάφους που βυθίστηκε κοντά στην Πύλο.

Μιλώντας για τα αίτια της ναυτικής τραγωδίας ο κ. Γρηγορόπουλος εξήγησε ότι η πλειονότητα των άτυχων μεταναστών βρίσκονταν πάνω από το κύριο κατάστρωμα. Γεγονός που, όπως τόνισε, τον κάνει να πιστεύει ότι οι μετανάστες στο πλοίο ήταν μεταξύ 600 και 750 ατόμων.

«Το σκάφος όσο ταξίδευε, έχοντας τη μηχανή, ο καπετάνιος φρόντιζε με τον τιμονιέρη έτσι ώστε να μην έχει πλευρικούς κυματισμούς. Προφανώς είχε καύσιμα, είχε κάποια νερά, κάποιες προμήθειες οι οποίες έπαιξαν οριακό πιθανόν ρόλο στην ευστάθεια και οι οποίες εξαντλήθηκαν στην πορεία» ανέφερε.

Σύμφωνα με τον κ. Γρηγορόπουλο οι διακινητές φαίνεται να νόμιζαν ότι μπορούσαν να επιδιορθώσουν τη ζημιά κάτι που δεν κατάφεραν και το σκάφος πήρε κλίση. «Αυτή την στιγμή που είναι χωρίς μηχανή το σκάφος δεν μπορεί να την τιμονευθεί. Επομένως, αν δεχτεί κάποια κύματα στην πλευρά, τα οποία όταν το σκάφος είναι καθοδόν μπορεί να τα αποφύγει, ένας κυματισμός που θα οδηγήσει σε ένα συντονισμό, μπορεί να το ανατρέψει», σημείωσε.

Αναφορικά γιατί δεν έλαβε βοήθεια ο κυβερνήτης του σκάφους εξήγησε ότι δεν μπορεί να υπάρξει νόμιμη παρέμβαση τρίτου και ο μόνος υπεύθυνος είναι ο καπετάνιος.

Την κλίση στο σκάφος την προκάλεσαν οι διακινητές, εκτίμησε ο ναύαρχος ε.α. του λιμενικού σώματος και διεθνής πραγματογνώμονας, Νίκος Σπανός επιχειρώντας να ρίξει φως στα αίτια της ναυτικής τραγωδίας στην Πύλο. Σημείωσε ότι οφείλεται στην παλαιότητα του σκάφους το οποίο το χαρακτήρισε «πλωτό νεκροταφείο».

Όσον αφορά τον επιχειρησιακό σχεδιασμό ανέφερε ότι πρέπει να γίνει ένα restart γιατί οι ανάγκες είναι μεγάλες και τα ναυαγοσωστικά σκάφη δεν επαρκούν.

«Είναι μια κατάσταση πάρα πολύ δύσκολη. Όντως πρόκειται για ένα σάπιο πλοίο, ένα πλωτό νεκροταφείο στην κυριολεξία, ένα σκάφος που δεν είχε καθόλου πιστοποιητικά και έσυρε στον θάνατο στον υγρό τάφο δεν ξέρω πόσους ανθρώπους. Πραγματικά ποτέ δεν θα μάθουμε πόσοι έχασαν τη ζωή τους» δήλωσε.

«Οι διακινητές συνήθως τους βάζουν σε τέτοια παλιά σκάφη γιατί δεν τα χρειάζονται. Δεν αξίζουν άλλωστε. Για σκραπ πηγαίνουν και μεταφέρουν αθώους ανθρώπους» συμπλήρωσε ο κ. Σπανός.

Εξηγώντας γιατί τα γυναικόπαιδα ήταν κλειδωμένα στο αμπάρι του πλοίου εξήγησε ότι αυτή είναι μια πρακτική που συνηθίζεται να γίνεται από τους διακινητές μεταναστών, οι οποίοι τους κρατούν φυλακισμένους μέχρι να φτάσουν στο προορισμό τους.

Ο κ. Σπανός εκτίμησε ότι η κλίση που οδήγησε στη βύθισή του και στον υγρό τάφο τόσων μεταναστών προκλήθηκε σκόπιμα από τους διακινητές. «Εγώ πιστεύω δεν έχει να κάνει με την κλίση απλώς του σκάφους. Η κλίση ήρθε από άλλη αιτία. Κάποιος από τους διακινητές – αυτό το συνηθίζουν και το κάνουν δυστυχώς με δόλο – έβαλε νερό μέσα στο σκάφος από το μηχανοστάσιο, από μία βάνα, πλημμύρισε, πήρε κλίση το σκάφος και όπως καταλαβαίνετε σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα λόγω του βάρους του βυθίστηκε και πήρε στο βυθό τους ανθρώπους που ήταν κάτω στα αμπάρια του, πιθανότατα, εγκλωβισμένοι».

Συνεχίζεται δεύτερο 24ωρο η αναζήτηση των αγνοούμενων

Άνθρωποι διαφορετικών εθνικοτήτων που έχουν εγκατασταθεί και ζουν σε διάφορες χώρες της Ευρώπης φτάνουν στην Καλαμάτα και αναζητούν συγγενείς τους, κρατώντας φωτογραφίες τους στα χέρια. Η αγωνία αυξάνεται, καθώς άκαρπες αποβαίνουν οι έρευνες του Λιμενικού για τον εντοπισμό επιζώντων από χθες Τετάρτη το απόγευμα.

Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση του λιμενικού, το μεσημέρι της Πέμπτης, ευρεία επιχείρηση έρευνας και διάσωσης αλλοδαπών βρίσκεται σε εξέλιξη, σε διεθνή ύδατα στη θαλάσσια περιοχή 47 ν.μ. νοτιοδυτικά Πύλου, υπό τον συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.

Στην περιοχή επιχειρούν ένα περιπολικό σκάφος Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ένα Πλοίο Ανοιχτής Θαλάσσης (Π.Α.Θ.) Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., μία φρεγάτα Π.Ν., εννέα παραπλέοντα πλοία, ενώ από αέρος επιχειρούν ένα ελικόπτερο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.. και ένα ελικόπτερο Π.Α. και ένα ελικόπτερο Π.Ν.

«Oι έρευνες συνεχίζονται παρά το ότι φαίνεται πως χαλάει λίγο ο καιρός και θα συνεχιστούν ώστε να εξαντλήσουμε κάθε πιθανότητα για να σωθεί όποιος είναι ζωντανός, όποιος μπορεί να σωθεί», δήλωσε αναφερόμενος στο τραγικό ναυάγιο στην Πύλο, ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Ευάγγελος Τουρνάς.

Συνέχισε λέγοντας πως: «Επιχειρεί το Λιμενικό Σώμα και συνδράμουν οι ένοπλες δυνάμεις ώστε όποιος είναι εν ζωή, αλλά και σε κάθε περίπτωση να σωθεί ό,τι σώζεται. Αυτή είναι η προσπάθειά μας».

 

Ακολούθως τόνισε ότι: «Ήταν ένα δύσκολο συμβάν συνέβη στα όρια του FIR, σε διεθνή εναέριο χώρο και διεθνή ύδατα, εκεί προσέγγισε από την αρχή το Λιμενικό μας για παροχή βοήθειας, από την αρχή που ενημερώθηκε από τις ιταλικές αρχές.

Υπάρχουν διεθνείς κανόνες για το που μπορεί και που δεν μπορεί να παρέμβει κάποιος, το λιμενικό δεν νομιμοποιείται να επέμβει σε διεθνή ύδατα και σε πλοίο που δεν δεχόταν βοήθεια και αν είχε ανατραπεί θα μπορούσε να είχε κατηγορηθεί

Οφείλουμε όλοι να καταδικάσουμε αυτούς που για λίγα δολάρια προχωρούν στην εκμετάλλευση ανθρώπων, είναι μία εγκληματική δραστηριότητα, όταν προσπαθούν με ανθρώπινες ζωές να αποκομίσουν όφελος.

Οποιαδήποτε πολιτική εκμετάλλευση, παρέλκει και είναι απαράδεκτη πάνω στους νεκρούς, είμαστε εδώ για να σώσουμε ό,τι μπορεί να σωθεί».

Άνθρωποι σε σοκ

 

Τη δεινή ψυχολογική κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι διασωθέντες από το πολύνεκρο ναυάγιο παρουσιάζει σε εκτενές ρεπορτάζ του το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

«Είναι πραγματικά φρικτό», δήλωσε στο AFP στο λιμάνι της Καλαμάτας η υπάλληλος της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες Ερασμία Ρουμάνα, προσθέτοντας ότι οι επιζώντες βρίσκονταν «σε πολύ άσχημη ψυχολογική κατάσταση».

«Πολλοί βρίσκονται σε κατάσταση σοκ, είναι τόσο συγκλονισμένοι», είπε η ίδια. «Πολλοί από αυτούς ανησυχούν για τους ανθρώπους με τους οποίους ταξίδεψαν, τις οικογένειες ή τους φίλους τους. Θέλουν να τηλεφωνήσουν στις οικογένειές τους και να τους πουν ότι έφτασαν».

Από την πλευρά της, η νοσηλεύτρια του Ερυθρού Σταυρού, Αικατερίνη Τσάτα έζησε μια σπαρακτική σκηνή. «Ένας νεαρός άνδρας άρχισε να κλαίει και είπε: “Χρειάζομαι τη μητέρα μου… Αυτή η φωνή είναι μέσα στα αυτιά μου. Και θα είναι πάντα μέσα», δήλωσε στο AFP .

Πώς συνέβη το μοιραίο

Ως προς τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, εικάζεται ότι το αλιευτικό έχασε τη μηχανή του και λίγη ώρα αργότερα ανετράπη, λόγω της βίαιης μετακίνησης των επιβαινόντων σε αυτό, όπως ανέφερε ο Νίκος Αλεξίου, εκπρόσωπος Τύπου του Σώματος, μιλώντας στην ΕΡΤ το πρωί της Πέμπτης.

«Το σκάφος έχασε τη μηχανή του και μετά από λίγο ανετράπη, επειδή μετακινήθηκαν οι άνθρωποι που ήταν μέσα. Οι άνθρωποι δεν είναι φορτίο να μένουν ακίνητοι. Άλλαξε το κέντρο βάρους και έγινε το μοιραίο», τόνισε ο Ν. Αλεξίου.

Το μοιραίο αλιευτικό «έδωσε σήμα ότι έχει βλάβη και σταμάτησε η μηχανή του», ανέφερε και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Ηλίας Σιακαντάρης, σε τηλεοπτική του συνέντευξη στην ΕΡΤ την Πέμπτη.

Όπως ανέφερε, το σκάφος βρισκόταν σε διεθνή ύδατα, «αλλά στη δική μας περιοχή έρευνας και διάσωσης, 47 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου».

 

«Ενημερωθήκαμε από τον ιταλικό θάλαμο επιχειρήσεων ότι κάποιο αλιευτικό σκάφος με μεγάλο αριθμό επιβαινόντων βρίσκεται στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή. Άμεσα ενεργοποίησε ο θάλαμος επιχειρήσεων του Λιμενικού Σώματος, τα σχέδιά του. Δέσμευσε παραπλέοντα πλοία προκειμένου να εντοπιστεί το αλιευτικό και ταυτοχρόνως συμμετείχε στην έρευνα εναέριο μέσο το οποίο περιπολούσε», όπως εξήγησε ο εκπρόσωπος του Λιμενικού.

Συνεχίζοντας ο κ. Αλεξίου τόνισε: «Προσεγγίστηκε το σκάφος από δύο φορτηγά πλοία και παράκτιο περιπολικό σκάφος. Οι άνθρωποι αυτοί αρνήθηκαν οποιαδήποτε συνδρομή δηλώνοντας ότι δεν θέλουμε να πάμε στην Ελλάδα. Θέλουμε να πάμε στην Ιταλία.

Μιλάμε για ένα καράβι το οποίο είναι στην κατάσταση που το βλέπετε φορτωμένο με πάρα πολύ κόσμο, με ανθρώπους να το κυβερνούν, που έχουν μια ναυτοσύνη αμφιβόλου ποιότητας».

«Παραμείναμε στο σημείο για να μπορέσουμε να βοηθήσουμε»

Τέλος, ο εκπρόσωπος Τύπου του Λιμενικού, εξηγώντας τη στάση του Σώματος ανέφερε: «Πρέπει να αντιληφθούμε ότι βρισκόμαστε 47 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά της Πύλου με ένα κατάμαυρο αλιευτικό σκάφος 25 μέτρων γεμάτο με κόσμο στο εξωτερικό κατάστρωμα, το οποίο αρνείται τη βοήθεια αν πας να του εκτρέψεις την πορεία του βιαίως. Η μετατόπιση αυτή του κόσμου, η οποία έγινε τις πρώτες πρωινές ώρες, θα είχε συμβεί νωρίτερα και θα ήμασταν και υπαίτιοι εμείς για το ναυτικό ατύχημα. Και μάλιστα δεν θα είχαμε και τη δυνατότητα να σώσουμε 104 ανθρώπους, όπως εν τέλει έγινε.

Όταν λοιπόν χθες το βράδυ κατάφερε και έφτασε το περιπολικό σκάφος το δικό μας και του αρνήθηκαν τη συνδρομή, εμείς παραμείναμε στο σημείο, ούτως ώστε εάν τυχόν γίνει το οτιδήποτε να είμαστε εκεί για να μπορέσουμε να επέμβουμε. Και αν μου επιτρέπετε καταφέραμε και σώσαμε 104 ανθρώπους επειδή παρά την αντίδρασή τους παραμείναμε εκεί για τη δική τους προστασία».

Στο Σχιστό Κορυδαλλού οι σοροί των θυμάτων

Σημειώνεται ότι, όπως ανακοίνωσε το γραφείο Τύπου του Λιμενικού Σώματος, με βάση νεότερη καταμέτρηση που έγινε μετά το πέρας της μεταφοράς των σορών στην Καλαμάτα, ο αριθμός των νεκρών είναι 78 και όχι 79.

Οι σοροί έφτασαν την Πεμπτη στην Αθήνα. Τα θύματα της τραγωδίας μεταφέρθηκαν με φορτηγό ψυγείο σε ειδικό χώρο στο Σχιστό Κορυδαλλού προκειμένου να αρχίσουν οι νεκροτομές για να διευκρινιστούν τα αίτια θανάτου.

Οι έρευνες θα γίνουν από τις ιατροδικαστικές υπηρεσίες Αθηνών και Πειραιά καθώς δεν υπάρχει η σχετική υποδομή στην Καλαμάτα.

100 παιδιά στα αμπάρια

Παράλληλα, σύμφωνα με μαρτυρία διασωθέντα – ασθενή σε γιατρό «περίπου 100 παιδιά είναι στα αμπάρια» όπως μετέδωσε η ΕΡΤ. Στο νοσοκομείο της Καλαμάτας νοσηλεύονται 30 άτομα και η κατάστασή τους κρίνεται διαχειρίσιμη. Είναι από 16 – 49 ετών, όλοι άνδρες.

 

Στους 104 ανέρχεται ο συνολικός αριθμός των διασωθέντων, ενώ δεν έχει υπάρξει εξέλιξη στις έρευνες από το μεσημέρι της Τετάρτης, γεγονός που προβληματίζει τις Αρχές.

Σύμφωνα με το υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, οι διασωθέντες θα μεταφερθούν στη Μαλακάσα. Η μετακίνησή τους αναμένεται να ξεκινήσει σήμερα Πέμπτη το βράδυ.

Ο ακριβής αριθμός των επιβαινόντων είναι δύσκολο να προσδιοριστεί με ακρίβεια ακόμα και μετά τη λήψη καταθέσεων από τους διασωθέντες, ωστόσο, υπάρχουν αναφορές πως στο μοιραίο σκάφος μετέβαιναν από 500 έως 750 άνθρωποι κυρίως από το Πακιστάν, τη Συρία, την Παλαιστίνη και την Αίγυπτο.

Παράλληλα, έχει ενεργοποιηθεί η ομάδα αναγνώρισης θυμάτων που θα πάρει δείγματα DNA και από τις σορούς και από τους επιζώντες για να μπορέσει να ταυτοποιήσει τα θύματα.

Οι σοροί των μεταναστών μεταφέρονται με σκάφος του Λιμενικού στο λιμάνι της Καλαμάτας. Στη συνέχεια, θα μεταφερθούν στην Αθήνα για τη διαδικασία της αναγνώρισης και της νεκροτοψίας-νεκροτομής.

«Γιγαντιαία επιχείρηση για μεγάλο αριθμό ναυαγών»

 

Η επιχείρηση διάσωσης διήρκησε ώρες, με το Λιμενικό και τις Ένοπλες Δυνάμεις να δίνουν μάχη με τον χρόνο για να σώσουν ανθρώπινες ζωές. Διασώστες του ΕΚΑΒ έκαναν υπεράνθρωπες προσπάθειες για να μεταφέρουν με φορεία μετανάστες που πάλεψαν με τα κύματα και βγήκαν τραυματισμένοι από τη θάλασσα.

«Είναι γιγαντιαία επιχείρηση για μεγάλο αριθμό ναυαγών από τις πιο δύσκολες σε αριθμό ναυαγών που έχει να αντιμετωπίσει η ελληνική πολιτεία» τόνισε ο Διοικητής της 6ης ΥΠΕ, Γιάννης Καρβέλης. «Είναι η πρώτη φορά που διαχειριζόμαστε ένα τέτοιο συμβάν είμαστε όμως κατάλληλα προετοιμασμένοι ώστε να μπορέσομε να ανταπεξέλθουμε» υπογράμμισε από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Καλαμάτας, Γιάννης Ζαφειρόπουλος.

Σημειώνεται ότι στη διάσωση συμμετείχε υπερπολυτελές σκάφος, σύμφωνα με τους Times του Λονδίνου.

Το χρονικό της τραγωδίας

Το χρονικό της ανείπωτης τραγωδίας περιγράφει η αναφορά του Λιμενικού:

-Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00.

-Το αλιευτικό σκάφος δεν ζήτησε καμία συνδρομή από το Λιμενικό Σώμα και την Ελλάδα.

-Δεύτερη απογείωση του ελικοπτέρου περί τις 18:00, όπου πάλι διαπιστώθηκε ότι το σκάφος πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα.

-Επετεύχθη επικοινωνία του ΕΚΣΕΔ με το σκάφος μέσω δορυφορικού τηλεφώνου περί ώρα 18:30. Ο χρήστης του δορυφορικού τηλεφώνου που επέβαινε στο σκάφος, ο οποίος μιλούσε αγγλικά, απάντησε ότι το σκάφος δεν κινδυνεύει, δεν επιθυμούν βοήθεια πλην τροφίμων και νερού και ότι επιθυμούν να συνεχίσουν με προορισμό την Ιταλία.

-Το ΕΚΣΕΔ απέστειλε ένα παραπλέον πλοίο με σημαία Μάλτας το οποίο προσέγγισε περί τις 18:00 το αλιευτικό, και αφού το αλιευτικό σταμάτησε – όπως του ζητήθηκε από το εμπορικό πλοίο – του προμήθευσε τρόφιμα και νερό.

-Επανειλημμένως ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία».

-Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό αυτή τη φορά πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνον το νερό, ενώ τα λοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.

-Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα.

-Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.

-Αυτό συνεχίστηκε μέχρι τις 01:40 της 14ης Ιουνίου. Την ως άνω ώρα ο επιβαίνων στο αλιευτικό ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Αρχηγείου ότι παρουσιάστηκε βλάβη στη μηχανή του σκάφους και έπαψε να κινείται.

-Το συγκεκριμένο γεγονός επιβεβαιώθηκε και από το παραπλέον πλωτό του Λιμενικού.

-Άμεσα το πλωτό του Λ.Σ. προσπάθησε να προσεγγίσει το αλιευτικό για να διαπιστώσει το πρόβλημα

-Στις 02:04 πμ ο Κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτ. Ορολογία «παλάντζο»).

-Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς. Πλήθος επιβαινόντων που βρίσκονταν στα εξωτερικά καταστρώματα έπεσαν στη θάλασσα.

-Έναρξη ευρείας επιχείρησης έρευνας – διάσωσης».

Τριήμερο εθνικό πένθος

Η κυβέρνηση κήρυξε τριήμερο εθνικό πένθος, το οποίο θα λήξει τα μεσάνυχτα της Παρασκευής 16/6. Στην ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού αναφέρεται ότι ο πρωθυπουργός κήρυξε τριήμερο Εθνικό Πένθος «με τη σκέψη και σε όλα τα θύματα των αδίστακτων διακινητών που εκμεταλλεύονται την ανθρώπινη δυστυχία».

Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου μετέβη την Τετάρτη στο επιχειρησιακό κέντρο διάσωσης στην Πύλο και ενημερώθηκε για την επιχείρηση.

Επίσης, μετέβη στο νοσοκομείο όπου το ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό την ενημέρωσε για την κατάσταση των μεταναστών που μεταφέρθηκαν εκεί.

«Η Πρόεδρος της Δημοκρατίας εξέφρασε την οδύνη της {…} και υπογράμμισε την ευθύνη και την ανάγκη του συντονισμού όλων των κρατών μελών και των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την εγγύηση της ασφάλειας και της ζωής των μεταναστών και των προσφύγων» αναφέρεται σε ανακοίνωση της Προεδρίας.

Ο υπηρεσιακός πρωθυπουργός Γιάννης Σαρμάς ενημέρωσε τους πολιτικούς αρχηγούς για τη βύθιση του σκάφους που έχει στοιχίσει την ζωή σε δεκάδες μετανάστες: « ο πρωθυπουργός εποπτεύει το συντονισμό των συναρμόδιων υπουργείων στις επιχειρήσεις διάσωσης, υποδοχής και περίθαλψης των ναυαγών καθώς και περισυλλογής και ταυτοποίησης των θυμάτων».

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μετά το ναυάγιο ανέβαλε την προεκλογική ομιλία του στην Πάτρα, ενώ κλιμάκιο της ΝΔ βρίσκεται στην Πύλο.

Συγκλονισμένη η Ευρώπη

Το ναυάγιο σε διεθνή χωρικά ύδατα ανοιχτά της Πύλου συγκλονίζει την Ευρώπη. Εκτενείς είναι οι αναφορές και τα δημοσιεύματα στον ευρωπαϊκό Τύπο.

 

Η γαλλική εφημερίδα Liberation που είναι γνωστή για τα εμβληματικά της πρωτοσέλιδα σχολιάζει τη μεταναστευτική τραγωδία ανοικτά της Πύλου με φωτογραφία που δείχνει θάλασσα και τίτλο «Το νεκροταφείο τους. Τουλάχιστον 79 μετανάστες νεκροί στη Μεσόγειο», ενώ το κύριο άρθρο της αποτελεί γροθιά στο στομάχι για την ευρωπαϊκή πολιτική για το μεταναστευτικό.

«Για πόσο ακόμα θα ανεχόμαστε να πνίγονται παιδιά, γυναίκες και άνδρες ενώ προσπαθούν πάση θυσία να ξεφύγουν από την πείνα, τη μιζέρια και τη βία και να αναζητήσουν καταφύγιο στην Ευρώπη; Πώς μπορούμε, ενώ κοιτάζουμε τον εαυτό μας στον καθρέφτη κάθε πρωί, να επιμένουμε να κλείνουμε τα σύνορα της Ευρώπης γνωρίζοντας ότι, αυτό ακριβώς το “κλείσιμο” ωθεί τους μετανάστες να παρακάμψουν τα εμπόδια και να ακολουθήσουν πιο επικίνδυνες διαδρομές;

Πώς μπορεί κανείς να αποφασίζει να μη διασώζει ανθρώπους που βρίσκονται παρατημένοι μεσοπέλαγα, προκειμένου να τους αποτρέψει από κάθε απόπειρα διέλευσης; Πώς μπορείς να ξέρεις ότι στερείς, ακόμα και από τον “Άλλο”, τον ξένο, μία καλύτερη ζωή όταν, και οι ίδιοι, είμαστε προϊόντα παρελθούσας μετανάστευσης, όταν οι πρόγονοι των περισσότερων έδωσαν τις ίδιες μάχες; Πώς μπορεί, ακόμα, να εμποδίζουμε γυναίκες και άνδρες να έρθουν να εργαστούν στην περιοχή μας, ενώ συνεχίζουμε να παραπονιόμαστε για ελλείψεις προσωπικού σε νοσοκομεία, σχολεία, μεταφορές, εστιατόρια, αρτοποιεία κ.α.;» έγραψε η διευθύντρια σύνταξης της γαλλικής εφημερίδας Liberation, Αλεξάνδρα Σβάρτσμπροντ.

liberall.gr

Μοιραστείτε το άρθρο

Περισσότερα Νέα