28/10/202010:44

Ατύχημα στο «Καλλιστώ»: Ο εισαγγελέας διέταξε τη σύλληψη του πλοιάρχου του container ship

Συνεχίζεται η προανάκριση για τη σύγκρουση των δύο πλοίων – Μέχρι και… αλκοτέστ έγινε στους υπεύθυνους των πλοίων – Ποιο είναι το πρώτο ανεπίσημο συμπέρασμα – Με μεγάλη ταχύτητα 16 κόμβων κινούνταν το container ship – Δύο ελαφρά τραυματίες – Ολική η καταστροφή του «Καλλιστώ»

Τη σύλληψη του πλοιάρχου του Maersk Launceston για πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια διέταξε ο εισαγγελέας μετά το πρωτοφανές ναυτικό ατύχημα που σημειώθηκε το πρωί της Τρίτης με αποτέλεσμα να κοπεί στα δύο το ναρκοθηρευτικό «Καλλιστώ».

Στο μεταξύ, σε εξέλιξη βρίσκεται από χθες η προανάκριση που διενεργεί το Λιμενικό Τμήμα Κερατσινίου για τη σύγκρουση του container ship «Maersk Launceston» με το ναρκοθηρευτικό του Πολεμικού Ναυτικού «Καλλιστώ».

Σύμφωνα με πληροφορίες, το Λιμενικό έκανε αλκοτέστ στους υπευθύνους και των δύο πλοίων για να αποκλείσει το ενδεχόμενο η σύγκρουση να οφείλεται σε ατύχημα. Τα αλκοτέστ βγήκαν αρνητικά.

Οι πληροφoρίες από το ρεπορτάζ του protothema,gr συγκλίνουν ότι οφείλεται σε συνυπαιτιότητα. «Έγιναν λάθος εκτιμήσεις από κοινού» είναι το πρώτο ανεπίσημο συμπέρασμα.

Όπως είναι λογικό η μία πλευρά ρίχνει την ευθύνη στην άλλη. Το protothema,gr έχει τις απόψεις και των δύο ανεπίσημα.

Ο κυβερνήτης του ναρκοθηρευτικού φέρεται σύμφωνα με πληροφορίες να κατέθεσε ότι επιχείρησε τρεις φορές να ενημερώσει το εμπορικό πλοίο με το οποίο βρισκόταν σε παράλληλη αλλά δεν υπήρξε ανταπόκριση.

«Ο κυβερνήτης του containership πρέπει να τον είδε τελευταία στιγμή και για αυτό έστριψε δεξιά για να αποφύγει τη σύγκρουση κάτι που τελικά δεν το κατάφερε» επισημαίνουν οι πήγες της πλευρά του ΠΝ και επανέλαβαν ότι το εμπορικό είχε αναπτύξει ταχύτητα 16 κόμβων.

Η άλλη πλευρά έχει τη διαφορετική αντίληψη των γεγονότων: «Το containership μόλις είχε περάσει την Ψυτάλλεια, είχε κατέβει ο πλοηγός και βρισκόταν στο separation zone, στο δίαυλο για να συνεχίσει την ρότα του. Το πλοίο του Πολεμικού Ναυτικού διέσχισε κάθετα τη separation zone. Eίχε ραντάρ οπότε σίγουρα θα είδε το πλωτό θηρίο να πλησιάζει. Η πορεία σύγκρουσης είχε ξεκινήσει νωρίτερα. Το κοντεινεράδικο είχε ρότα με ταχύτητα 16 κόμβων. Είχε ξεκινήσει ήδη το ταξίδι του και έπλεε με την κατάλληλη ταχύτητα. Για να σταματήσει χρειάζεται τουλάχιστον δύο με τρία μίλια. Ο πλοίαρχος είναι έμπειρος. Θα φανούν όλα στην πορεία».

Απορίες εκφράζονται για το πως ενήργησε το Λιμενικό με το VTS-Vessels Traffic Services που είναι σαν τον πύργο ελέγχου στα αεροδρόμια και ρυθμίζει την κυκλοφορία για τα πλοία που καταπλέουν και αποπλέουν στο και από το λιμάνι του Πειραιά.

Πληροφορίες θα δώσει το μαύρο κουτί του εμπορικού πλοίου αλλά και τα συστήματα επιτήρησης του Λιμενικού όπου σίγουρα θα έχουν καταγραφεί όλες οι κινήσεις αλλά και οι συνομιλίες μέσω ασυρμάτων.

Ο υπουργός Ναυτιλίας Ιωάννης Πλακιωτάκης επεσήμανε ότι «είναι ευτυχές ότι δεν θρηνήσαμε θύματα» και τόνισε ότι το περιστατικό έγινε στα ανοιχτά του λιμανιού και με καλό καιρό, αναφέροντας την διεθνή πρακτική της ναυσιπλοΐας, «το μεγάλο πλοίο, πάντοτε προσέχει το μικρό».

Πώς το container ship έκοψε στη μέση το ναρκαλιευτικό

Η πρόσκρουση του γιγαντιαίου container ship στο ναρκοθηρευτικό του στόλου ευτυχώς δεν είχε ανθρώπινα θύματα. Το «Maersk Launceston» πέρασε κυριολεκτικά πάνω από το «Καλλιστώ» κόβοντας σχεδόν στη μέση το ναρκαλιευτικό. Μετά την σύγκρουση ολόκληρο το πριμναίο τμήμα του πολεμικού πλοίου αποκολλήθηκε. Ευτυχώς, μόλις για λίγα μέτρα δεν θρηνήσαμε θύματα από το πλήρωμα του ναρκαλιευτικού που είχε αποπλεύσει λίγο πριν τις 7 το πρωί της Τρίτης για προγραμματισμένη δραστηριότητα. Δύο από τα μέλη του πληρώματος τραυματίστηκαν ελαφρά, ο ένας με εκδορές στο κεφάλι και ο άλλος με κάταγμα στο χέρι.

Λόγω των ελαφρών υλικών από τα οποία ήταν κατασκευασμένο το σκάφος, πλαστικό ενισχυμένο με υαλονήματα, το ναρκαλιευτικό δεν βυθίστηκε και ρυμουλκήθηκε πίσω στον ναύσταθμο της Σαλαμίνας. Ομως η καταστροφή στο «Καλλιστώ» θεωρείται ολική και είναι σχεδόν απίθανο να επιχειρηθεί αποκατάσταση των ζημιών του από τα τεχνικά συνεργεία του Πολεμικού Ναυτικού.

Λίγο πριν την σύγκρουση, το γιγαντιαίο container ship «Maersk Launceston» κινούνταν με ταχύτητα 16 κόμβων. Η μέγιστη ταχύτητα που μπορούσε να αναπτύξει το ναρκοθηρευτικό του Πολεμικού Ναυτικού «Καλλιστώ» ήταν μόλις 15 κόμβοι

Η μεγάλη ταχύτητα του πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει αποτυπωθεί στους χάρτες που καταγράφουν την πορεία των εμπορικών πλοίων. Το «Maersk Launceston» μήκους 266 μέτρων είχε αποπλεύσει από το λιμάνι του Πειραιά ώρα 06:50. Κινούνταν με ταχύτητα 5,3 κόμβων μέχρι να προσεγγίσει στην Ψυττάλεια. Από ώρα 07:04, μόλις 14 λεπτά μετά τον απόπλου, όπου έπλεε με 5,3 κόμβους, αρχίζει σταδιακά να αυξάνει ταχύτητα.

Ώρα 07:10 κινείται με 6,8 κόμβους, ώρα 07:14 πλέει με 9,8 κόμβους, ώρα 07:19 κινείται με 12,2 κόμβους, ώρα 07:24 με 16,1 κόμβους και στις 07:29 η ταχύτητά του καταγράφεται στους 16 κόμβους. Λίγα λεπτά αργότερα, κατά πάσα πιθανότητα ώρα 07:34 το τεράστιο container ship προσκρούει στο πίσω μέρος του ναρκοθηρευτικού «Καλλιστώ».

Η σύγκρουση σημειώθηκε λίγο πριν το λεγόμενο separation. Τα δύο πλοία κινούνταν σχεδόν παράλληλα, προφανώς όμως ο καταφθάνων πλοίαρχος του container ship είχε χαράξει πορεία θεωρώντας ότι το γιγαντιαίο πλοίο είναι ορατό σε όλους και άρα αν κάποιος έπρεπε να διορθώσει πορεία αυτός ήταν ο κυβερνήτης του ναρκαλιευτικού. Οι πληροφορίες ότι από τη γέφυρα του «Καλλιστώ» επιχειρήθηκε επικοινωνία με τον Πολωνό καπετάνιο του «Maersk Launceston» δεν επιβεβαιώνονται επισήμως. Η έρευνα θα γίνει από το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά. Από την γωνία πρόσκρουσης, σχεδόν 90 μοιρών, φαίνεται σαν την τελευταία στιγμή το «Καλλιστώ» να προσπάθησε να κροσάρει παίρνοντας πορεία ανατολική. Ακόμη και με την «μεγίστη» ταχύτητα όμως, το ναρκαλιευτικό κινούνταν με 14 maximum 15 κόμβους ενώ το μήκους 266 μέτρων container ship είχε ταχύτητα 16 κόμβων. Εκ του αποτελέσματος, οι χειρισμοί που έγιναν για να αποφευχθεί το ατύχημα ήταν ανεπιτυχείς. Υπήρξε κακή συνεννόηση ανάμεσα στα δύο πλοία; Υπήρξε έλλειψη συγκέντρωσης σε μια περιοχή μεγάλης και συνεχούς κίνησης πλοίων που μπαίνουν και βγαίνουν από το λιμάνι του Πειραιά; Ακολουθήθηκαν διαδικασίες ρουτίνας χωρίς να γίνει στάθμιση των ειδικών συνθηκών;

protothema.gr

Μοιραστείτε το άρθρο

Περισσότερα Νέα