Διεθνές Φεστιβάλ Τεχνών Αρχαίας Ολυμπίας: Πόλις και Θέατρο: Ένα Φάρμακο- Δωρεάν θεατρικό βιωματικό εργαστήριο για ομάδες πολιτών διαφορετικών ηλικιών από 27 Ιουλίου – 8 Αυγούστου
Διεθνές Φεστιβάλ Τεχνών Αρχαίας Ολυμπίας
Πόλις και Θέατρο: Ένα Φάρμακο
Πρώτη Συνάντηση Θεάτρου των Πολιτών Αρχαίας Ολυμπίας
– για ομάδες πολιτών διαφορετικών ηλικιών, 27 Ιουλίου – 8 Αυγούστου στον Αρχαιολογικό Χώρο
Γιατί κι αν κάτι η νύχτα ανέγγιχτο αφήνει
η μέρα φτάνει
εκείνη το αποτελειώνει.
Πρόκειται για δωρεάν θεατρικό βιωματικό εργαστήριο για ομάδες πολιτών διαφορετικών ηλικιών. Ως κείμενο αναφοράς θα χρησιμοποιηθεί μία από τις πιο γνωστές και δημοφιλείς αρχαιοελληνικές τραγωδίες, ο «Οιδίπους τύραννος» του Σοφοκλή. Το συγκεκριμένο έργο, πέραν της αδιαμφισβήτητης κλασικής αξίας του, επικαιροποιείται εκ νέου και προσφέρεται για μια σύγχρονη διαπραγμάτευση με άξονα το πώς σε συνθήκες κρίσης -εν προκειμένω και υγειονομικής- ο άνθρωπος βιώνει το εκάστοτε «κακό» ως μια δύναμη που δεν σχετίζεται με αυτόν, τόσο σε ατομικό, όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Ο Οιδίποδας συνιστά συγχρόνως σωτήρα που καλείται να βρει το «φάρμακο» για ένα λοιμό τον οποίο η πόλις αντιλαμβάνεται ως εξωτερικό εχθρό, μίασμα και καθεαυτή την αιτία του λοιμού και τέλος έναν «φαρμακό», δηλαδή τον θυσιαζόμενο που αποπέμπεται, προκειμένου να καθαρθεί η πόλις. Παράλληλα, ο τρόπος που ο Χορός της τραγωδίας, δηλαδή η πόλις, η κοινότητα, διαπραγματεύεται σε κάθε στάδιο τις ιδιότητες του Οιδίποδα, αντανακλά ανά πάσα στιγμή τον τρόπο που αντιλαμβάνεται το δικό του ρόλο ως εξ ορισμού εκτός μιάσματος. Υπό αυτήν την οπτική, η συγκεκριμένη τραγωδία αποτελεί πρόσφορο υλικό για την εξαγωγή, μέσω ενός σπουδαίου έργου τέχνης, συμπερασμάτων ωφέλιμων για την επόμενη μέρα της πανδημίας.
Τα εργαστήρια θα διεξαχθούν σε υπαίθριους χώρους και με διαφορετική μεθοδολογία – αναλόγως των ηλικιακών ομάδων των συμμετεχόντων (παιδιά, έφηβοι, ενήλικες)- θα επιχειρηθεί η συστηματική ενασχόληση με το έργο του Σοφοκλή, μέσω θεωρητικών και πρακτικών μαθημάτων.
Σκοπό των εργαστηρίων αποτελεί η παραγωγή πρωτότυπου δραματουργικού υλικού μέσα από τη σύνθεση προσωπικών βιωμάτων των συμμετεχόντων με την καθοδήγηση των εισηγητών του σεμιναρίου, ενώ υπάρχει επίσης ο στόχος κατά τη λήξη του όλου προγράμματος να υπάρξει παρουσίαση στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας του υλικού που θα έχει παραχθεί και από τις τρεις ηλικιακές ομάδες και η βιντεοσκόπησή της.
ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ
Θοδωρής Αμπαζής
Συνθέτης-Σκηνοθέτης-Καθηγητής Υποκριτικής, Αυτοσχεδιασμού
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967.
Με υποτροφία από το Ίδρυμα Α. Ωνάσης, σπούδασε σύνθεση και διεύθυνση ορχήστρας στη Μουσική Ακαδημία της Ουτρέχτης (1989-1993). Παράλληλα συνεργάστηκε με την Ακαδημία Θεάτρου της Ουτρέχτης σε μουσικοθεατρικές παραγωγές και σεμινάρια (1989-1993). Την περίοδο 1993-95 διεύρυνε τις γνώσεις του στη σύνθεση δίπλα στον καθηγητή Δημήτρη Τερζάκη, στην Μουσική Ακαδημία της Βέρνης
Έχει διατελέσει Αναπληρωτής Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου (2016-2019), Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας (2013-2016), Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας. (2010-2013).
Από το 2016 έως το 2018 υπήρξε μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Κρατικής Σχολής Ορχηστρικής Τέχνης και από το 2004 έως το 2010 Ταμίας, Γενικός Γραμματέας και Αντιπρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου της UNESCO .
Το 2006, του απονεμήθηκε από το Μουσείο Θεάτρου το βραβείο «Δημήτρης Μητρόπουλος» για τη μουσική του στο θέατρο.
Διδάσκει Υποκριτική-Αυτοσχεδιασμό στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών.
Έργα του έχουν παιχτεί σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις και στις Η.Π.Α. από διάφορα μουσικά σύνολα , ενώ έχει συνεργαστεί με χορογράφους, σκηνοθέτες, ποιητές και εικαστικούς καλλιτέχνες.
Έχει σκηνοθετήσει Θέατρο, Μουσικό Θέατρο και Όπερα σε Ελλάδα και Ευρώπη.
Το 2011 παρουσίασε με την ομάδα ΟΠΕRΑ την παράσταση «Οι Έμποροι των Εθνών» στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών και στη συνέχεια σε περιοδεία σε όλη τη χώρα. Το 2016 η παράσταση φιλοξενήθηκε στο Φεστιβάλ θεάτρου του Belo Orizonte στην Βραζιλία.
Έλσα Ανδριανού
Φιλόλογος-Δραματολόγος-Μεταφράστρια
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967. Σπούδασε στο Τμήμα Ιστορίας – Αρχαιολογίας και στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Από το 1997 διδάσκει Δραματολογία και Ιστορία Θεάτρου σε δραματικές σχολές («Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας» Γιώργου Κιμούλη, Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης, «Δήλος» Δήμητρας Χατούπη, Δραματική Σχολή ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας, Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου, Δραματική Σχολή Πέτρας), καθώς και σε ανάλογα σεμινάρια.
Διετέλεσε Αναπληρώτρια Διευθύντρια (2015-2016) και Διευθύντρια (2016-2019) της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου.
Επίσης, έχει εργαστεί ως θεατρολόγος, στην ομάδα τεκμηρίωσης και στο σχεδιασμό της ηλεκτρονικής βάσης δεδομένων, στο Κέντρο Έρευνας και Πρακτικών Εφαρμογών Αρχαίου Ελληνικού Δράματος «Δεσμοί», καθώς και για το Γ΄ Πρόγραμμα και την ΕΤ1.
Κατείχε τη μόνιμη στήλη της κριτικής θεάτρου στην Ακρόπολη (1998-2000) και στο λογοτεχνικό περιοδικό Η Λέξη (1999-2011), ενώ κείμενά της έχουν δημοσιευτεί σε διάφορα έντυπα (Περίτεχνο, Το Δέντρο, Επτά Ημέρες της Καθημερινής, Πόρφυρας, Περίπλους, Επίλογος, Κάπα, Διαβάζω, Επτανησιακά φύλλα, Ελευθεροτυπία, κ.ά.) και θεατρικά προγράμματα (Φεστιβάλ Αθηνών, Φεστιβάλ Θεατρικών Μονολόγων Πολιτιστικής Ολυμπιάδας, κ.ά), ενώ έχει συμμετάσχει ως συγγραφέας, επιμελήτρια ή μέλος της συντακτικής ομάδας σε διάφορες εκδόσεις (Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο, Ε.Α.Π. – 2001, Επίδαυρος – Το Αρχαίο Θέατρο, οι Παραστάσεις, εκδ. Μίλητος, Εκπαιδευτική Ελληνική Εγκυκλοπαίδεια, Εκδοτική Αθηνών, Patrice Pavis, Λεξικό του θεάτρου, Εκδ. GUTENBERG, Χριστίνα Τσίγκου, Το πρόσωπο, ο λόγος και η σκηνή- Με τις «Ευτυχισμένες μέρες» του Σάμιουελ Μπέκετ, Εκδ. Καστανιώτη, Κώστας Γεωργουσόπουλος, Παγκόσμιο Θέατρο, 1 – Από το Μένανδρο στον Ίψεν, 2 – Από τον Στρίντμπεργκ και τον Τσέχωφ στον Πιραντέλλο και τον Μπρεχτ, 3 – Από τον Μίλλερ στον Μύλλερ, Εκδ. Πατάκη, Έλληνες σκηνογράφοι και αρχαίο δράμα, ΥΠ.ΠΟ. – Τ.Θ.Σ., κ.ά).
Έχει λάβει μέρος σε θεατρολογικά συμπόσια, σε παρουσιάσεις θεατρολογικών βιβλίων και συναφών θεμάτων και υπήρξε μέλος της επιτροπής των Βραβείων Κάρολος Κουν και της Ένωσης Ελλήνων Μουσικών και Θεατρικών Κριτικών (2010), καθώς και της Επιτροπής του Βραβείου «Ελευθερία Σαπουντζή» (2005, 2007)
Ως δραματολόγος, διασκευάστρια και μεταφράστρια έχει συνεργαστεί με διάφορους οργανισμούς (Εθνικό Θέατρο, Σ.Γ.Τ. Ιδρύματος Ωνάση, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Φεστιβάλ Επιδαύρου, Θέατρο Τέχνης, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας, Ομάδα Θεάτρου ΟΠΕRA, κ.ά.), και σκηνοθέτες (Θοδωρής Αμπαζής, Στάθης Λιβαθινός, Σταμάτης Φασουλής, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, Τσέζαρις Γκραουζίνις, Άρης Τρουπάκης, Ελεάνα Τσίχλη, Γιολάντα Μαρκοπούλου, Μαρία Σαββίδου, Ορέστης Τάτσης, κ.ά.).
Έχει κάνει τη διασκευή και δραματουργική επεξεργασία θεατρικών, αλλά και κλασικών μη θεατρικών έργων (Έμποροι των Εθνών του Αλ. Παπαδιαμάντη, Ερωτόκριτος του Β. Κορνάρου, Ιλιάδα, του Ομήρου, Διαβολιάδα του Μ. Μπουλγκάκοφ, Θάλαμος αρ. 6 του Τσέχωφ, Ο Ευτυχισμένος πρίγκιπας του Ό. Ουάιλντ, Δαιμονισμένοι του Φ.Μ. Ντοστογιέφσκι, Ακυβέρνητες Πολιτείες – Νυχτερίδα του Στρατή Τσίρκα, Μικρές ιστορίες για αγρίους του Μπερνάρ Φριό, Ο άνθρωπος που γελά του Βικτόρ Ουγκό, Ο Πύργος του Φραντς Κάφκα, Μεθυσμένη Πολιτεία του Σωτήρη Πατατζή, κ.ά).
Επίσης, έχει κάνει μεταφράσεις για το θέατρο (Τρωάδες του Ευριπίδη, Ο Γάμος του Φίγκαρο του Μπoμαρσέ, τα χορικά του Οιδίποδος τυράννου του Σοφοκλή, Οι Δούλες του Ζαν Ζενέ), καθώς και λιμπρέτα (Ο άνθρωπος που γελά, Ήρα -μονόπρακτη όπερα του Θ. Αμπαζή).
Ελεάννα Τσίχλη
Σκηνοθέτης – Ηθοποιός – Εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού.
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1983. Σπούδασε υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών. Είναι πτυχιούχος του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Ε.Μ.Π.
Από το 2011 εργάζεται ως σκηνοθέτης στο θέατρο δημιουργώντας παραστάσεις τόσο για ενήλικες, όσο για παιδιά και εφήβους.
Έχει συνεργαστεί ως σκηνοθέτης με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (“Ο μεγαλοπρεπής κερατάς”, “Ποιος σκότωσε το σκύλο τα μεσάνυχτα”, “Η ιστορία του Β.Μ., ενός ανθρώπου με κίτρινη μπλούζα”), με το Εθνικό Θέατρο (“Σπίτι”), με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας , ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ρούμελης, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πάτρας. Έχει αποτελέσει ιδρυτικό μέλος και σκηνοθέτης της θεατρικής ομάδας UBUNTU, ενώ έχει σκηνοθετήσει και την ομάδα ΟΠΕRΑ.
Ως βοηθός σκηνοθέτη αποτελεί μόνιμη συνεργάτης του Θοδωρή Αμπαζή και της θεατρικής ομάδας ΟΠΕRA.
Η πρώτη της σκηνοθετική απόπειρα, η δραματοποίηση του μυθιστορήματος «Η χαμένη τιμή της Κatharina Blum» του Heinrich Böll περιόδευσε στην Ελλάδα με την χρηματοδότηση της Γερμανικής Πρεσβείας το 2014-2015 και συμμετείχε στο φεστιβάλ PRO(t)FEST στην πόλη Bijeljina της Βοσνίας & Ερζεγοβίνης.
Το 2014 βραβεύτηκε με την ομάδα της Ubuntu με το βραβείο «Πρωτοεμφανιζόμενου Καλλιτέχνη» από την Ένωση Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών.
Παράλληλα με την ενασχόλησή της με το θέατρο έχει επίσης ασχοληθεί με τη θεατρική αγωγή ως εμψυχώτρια θεατρικού παιχνιδιού σε παιδιά Δημοτικού – Γυμνασίου, με σεμινάρια θεάτρου για ερασιτέχνες ηθοποιούς και εκπαιδευτικούς και για σπουδαστές παιδαγωγικών επαγγελμάτων.
Έχει καταρτιστεί στο ψυχοπαιδαγωγικό μοντέλο του «Γνωσιακού Συμπεριφορικού Δράματος» (CBD-Cognitive Behaviour Drama) από την Dr. Χάρις Καρνέζη (PhD Trinity College Dublin -Tμήμα Ψυχολογίας) και εργάζεται πάνω στο θεραπευτικό αυτό μοντέλο σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Καστοριά.
Αγγελική Τόμπρου
Ηθοποιός-Θεατροπαιδαγωγός
Γεννήθηκε στην Ολυμπία το 1967.
Είναι αριστούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Aαγωγής και Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία του Πανεπιστημίου Αθηνών, και της Δραματικής Σχολής «Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας»
(διεύθυνση Γιώργου Κιμούλη). Επίσης υπότροφος του Ι.Κ.Υ. (Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών) και κάτοχος MA (Μaster) in Physical Theatre, Royal University of London.
Είναι τελειόφοιτος του Μεταπτυχιακού προγράμματος «Θέατρο και Εκπαίδευση» του Παν/μιου Αθήνας, του Τμήματος Δασκάλων.
Σεμινάρια:
Διετής φοίτηση στη μέθοδο Mosche Feldenkrais στο Λονδίνο, στη μέθοδο Authentic Movement στο University of Surrey, και clown στο London International School of Performing Arts (LISPA).
Workshops φωνής, κίνησης, χορού, υποκριτικής και τεχνικής με τους: Στάθη Λιβαθινό, W.Staniewski, Άρη Ρέτσο, Αvδ.Μανωλικάκη, Δέσποινα Μπεμπεδέλη, Λυδία Κονιόρδου, Μίρκα Γεμεντζάκη.
Χoρό με τους: Μαίρη Τσούτη, Μαρουσω Καραλεκα, Emilyn Claid, Σοφία Σπυράτου, κα.
Γνώσεις ξυλοπόδαρων, yoga, τεχνικής Alexander kαι Feldenkrais method.
Ως παιδαγωγός-δασκάλα Θεατρικής Αγωγής:
Από το 2011ως το 2018 εργάστηκε ως υπεύθυνη για την Διδασκαλία Θεατρικής Αγωγής στα εκπαιδευτήρια «Ελληνογερμανική αγωγή» και από το Σεπτέμβρη του 2019 εργάζεται ως θεατροπαιδαγωγός στη σχολή Χιλλ και στο πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου «Το θέατρο στο Νέο Σχολείο» με επόπτρια τη Σοφία Βγενοπούλου.
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ
Τα εργαστήρια απευθύνονται σε όλους τους ενδιαφερόμενους ανεξαρτήτως ηλικίας και μορφωτικού επιπέδου.
Οι ηλικιακές ομάδες θα διαμορφωθούν ως εξής:
- Παιδικό τμήμα (3η Δημοτικού-1η Γυμνασίου)
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα 2 εβδομάδων διάρκειας 20 ωρών
- Εφηβικό τμήμα (2α γυμνασίου-1α Λυκείου)
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα 2 εβδομάδων διάρκειας 32 ωρών
- Τμήμα ενηλίκων 18 ετών και άνω
Εκπαιδευτικό πρόγραμμα 2 εβδομάδων διάρκειας 32 ωρών
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ
- Παιδικό τμήμα (Δευτέρα με Παρασκευή πρωί)
27 έως 31 Ιουλίου και 3 έως 7 Αυγούστου
Ώρες : 10.00-12.00
- Εφηβικό τμήμα (Τρίτη με Σάββατο απόγευμα)
28 Ιουλίου έως 1η Αυγούστου και 4 έως 8 Αυγούστου
Ώρες : 17.00-20.00
- Τμήμα ενηλίκων (Τρίτη με Σάββατο απόγευμα)
28 Ιουλίου έως 1η Αυγούστου και 4 έως 8 Αυγούστου
Ώρες : 17.00-20.00
Πληροφορίες – Δηλώσεις Συμμετοχής (με σειρά προτεραιότητας): 26240-22250 (Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Αρχ. Ολυμπίας – ώρες: 09:00 – 14:00) και 6981998604, καθώς και την ημέρα έναρξης των εργαστηρίων στην είσοδο του αρχαιολογικού χώρου.
Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε το μήνυμα του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ Τεχνών Αρχαίας Ολυμπίας κ. Αμπαζή σχετικά με το εργαστήριό του.
https://www.youtube.com/watch?v=XCv9bsoLN1Q&feature=youtu.be