Δημόσια Ιστορική Βιβλιοθήκη Ανδρίτσαινας: “Παιδί και Επικοινωνία”: Φιλαναγνωσία– STEM/STEAM Εκπαίδευση και ψηφιακή αφήγηση. Δημιουργικές και καινοτόμες δράσεις στο Νηπιαγωγείο”
Στο πλαίσιο αξιοποίησης του STEM Εργαστηρίου «Ντίνα Αιλιανού Τσίγκου» της Δημόσιας Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ανδρίτσαινας, υλοποιήθηκαν με μεγάλη επιτυχία δυο επιμορφωτικά σεμινάρια, στα οποία συμμετείχαν εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Το πρώτο πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά την Παρασκευή 1η Δεκεμβρίου 2023 σε συνεργασία με τις Συμβούλους Εκπαίδευσης Νηπιαγωγών Ανατολικής Αττικής, κ. Ελένη Πασχαλίδου, κ. Χριστίνα Παπαγιαννίδου, κ. Αγνή Βίκη και κ. Αγαπούλα Ευθυμιοπούλου με θέμα: «Παιδί και Επικοινωνία»: Φιλαναγνωσία – STEM/STEAM Εκπαίδευση και ψηφιακή αφήγηση. Δημιουργικές και καινοτόμες δράσεις στο Νηπιαγωγείο».
Το σεμινάριο παρακολούθησαν 120 νηπιαγωγοί της Ανατολικής Αττικής και αρχικά παρουσιάστηκε η ψηφιακή αφήγηση «Ένα παράξενο ταξίδι στο διάστημα» από την Υπεύθυνη των Εκπ/κών Προγραμμάτων της Δημόσιας Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ανδρίτσαινας Δρ Σταματία Κοτρέτσου. Στη συνέχεια ακολούθησε η παρουσίαση του εκπαιδευτικού προγράμματος φιλαναγνωσίας «Ταξίδι στη Βιβλιοχώρα της Δημόσιας Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ανδρίτσαινας», το οποίο υλοποιήθηκε κατά τη σχολική χρονιά 2022-2023 σε συνεργασία με το ΤΕΕΑΠΗ του Πανεπιστημίου Πατρών. Στην παρουσίαση συμμετείχαν η κ. Ευανθία Κοντογούρη ΠΕ03, ΜEd, Διευθύντρια 3ου ΓΕΛ Αιγάλεω και επιστημονική συνεργάτης της βιβλιοθήκης, η κ. Χριστίνα Πρίνου, Νηπιαγωγός του Νηπιαγωγείου Ζαχάρως, η κ. Αθανασία Βασιλοπούλου, Νηπιαγωγός του Νηπιαγωγείου Κρεστένων και η κ. Αθανασία Τσιόντζιου ΜEd, Νηπιαγωγός- Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Ανδρίτσαινας. Στο τέλος ακολούθησε συζήτηση και παρέμβαση του Αναπληρωτή Καθηγητή του ΤΕΕΑΠΗ του Πανεπιστημίου Πατρών κ. Νεκτάριου Στελλάκη, ο οποίος τόνισε την αξία της καλλιέργειας της φιλαναγνωσίας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Το δεύτερο επιμορφωτικό σεμινάριο με θέμα «STEM/STEAM/STREAM Εκπαίδευση – Εφαρμογές Ρομποτικής και 3D εκτύπωσης» υλοποιήθηκε σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθήνας και το 3ο Γενικό Λύκειο Αιγάλεω. Συντονίστρια του σεμιναρίου ήταν η Δρ Σταματία Κοτρέτσου, υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Δημόσιας Ιστορικής Βιβλιοθήκης Ανδρίτσαινας και συντονίστρια του εργαστηρίου ρομποτικής η επιστημονική συνεργάτης της Βιβλιοθήκης κ. Ευανθία Κοντογούρη, MΕd, Διευθύντρια του 3ου Γενικού Λυκείου Αιγάλεω. Είχε διάρκεια σαράντα (40) ώρες και περιλάμβανε δια ζώσης συναντήσεις και μεικτό μοντέλο σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως επιμόρφωσης. Αναλυτικά: 24 ώρες δια ζώσης (εργαστήρια ρομποτικής), 4 ώρες διαδικτυακά (3D εκτύπωση, φιλοσοφία STEM/STEAM/STREAM εκπαίδευσης) και 12 ώρες για δημιουργία STEM/STEAM/STREAM διδακτικού σεναρίου.
Συμμετείχαν Καθηγητές/τριες διαφόρων ειδικοτήτων, οι οποίοι επιμορφώθηκαν στην παρακάτω θεματολογία:
Εφαρμογές ρομποτικής: «Εισαγωγή στη ρομποτική»: έννοια της λέξης «Ρομπότ», είδη και λειτουργία αισθητήρων. «Δημιουργώ ακολουθώντας οδηγίες»: δημιουργία κατασκευών με Lego-Boost Kit. «Βασικές αρχές λειτουργίας ενός ρομπότ Ι»: φόρτωση έτοιμου προγράμματος, πειραματισμός, αναγνώριση αισθητήρων, λειτουργία αισθητήρων. «Βασικές αρχές λειτουργίας ενός ρομπότ ΙΙ»: δημιουργία ρομποτικών κατασκευών και προγραμματισμός τους στο scratch. Τρόποι στροφής ρομπότ, χρήση αισθητήρων, ανταπόκριση (με στροφή, ήχο, εμπρόσθια και οπίσθια κίνηση) σε δεδομένα από αισθητήρες υπερήχων και χρώματος. «Arduino»: δημιουργία εικονικών κυκλωμάτων με χρήση Arduino στο Tinkercad και προσομοίωση της λειτουργίας τους. Κυκλώματα με χρήση Breadboard. Δημιουργία πραγματικών κυκλωμάτων με αντιστάσεις, leds, αισθητήρες, βομβητές κ.α. Φόρτωση κώδικα στο κύκλωμα. Πειραματισμός – τροποποιήσεις.
Εφαρμογές 3D εκτύπωσης: «Βασικές αρχές και προγράμματα», «σχεδιασμός 3D αντικειμένων προς εκτύπωση».
Γ) Η έννοια της STEM/STEAM/STREAM εκπαίδευσης: «Από τη Θεωρία στην πράξη», «παραδείγματα διδακτικών σεναρίων».
Την ομάδα έργου πλαισίωσαν επιστημονικά και παιδαγωγικά οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης κ.κ. Χρήστος Δ. Φανίδης, PhD, Σ.Ε. ΠΕ04, Κωνσταντίνος Γιατράς, PhD, MEd, Σ.Ε. ΠΕ03 και Αθηνά Κοκκόρη, PhD, MSc, Σ.Ε ΠΕ86.
Στην επιτυχή υλοποίηση του προγράμματος συνέβαλαν ουσιαστικά οι εθελοντές-επιστημονικοί συνεργάτες της βιβλιοθήκης κ.κ. Χρήστος Αλεξανδρόπουλος – Τεχνικός Η/Υ, Αλέξανδρος Μπριζόλης MSc – Απόφοιτος του Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών κα Τεχνολογίας Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Πατρών, Μιχάλης Τερεζάκης – Υποψήφιος Διδάκτορας του Τμήματος Μηχανικών Η/Υ και Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πατρών και Υπεύθυνος της Λέσχης Ρομποτικής του Πανεπιστημίου και ο Σταύρος Γεράρδης, μαθητής Γενικού Λυκείου.
Επίσης, οι υποδιευθυντές του 3ου Γενικού Λυκείου Αιγάλεω ο κ. Γεράρδης Νικόλαος, Καθηγητής Πληροφορικής και η κ. Κρέτση Γεωργία, Χημικός στήριξαν επιτυχώς τη διεξαγωγή των εργαστηρίων.
Η Δημόσια Ιστορική Βιβλιοθήκη Ανδρίτσαινας ευχαριστεί θερμά τη Διευθύντρια Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ’ Αθήνας κ. Δήμητρα Μακρή PhD, MEd, MSc, τους Συμβούλους Εκπαίδευσης και όλους τους εθελοντές για την ουσιαστική συνδρομή τους στην επίτευξη του στόχου, την ολοκλήρωση του πιλοτικού επιμορφωτικού προγράμματος.
Η Υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της ΔΙΒΑ
Δρ Σταματία Κοτρέτσου