Διονύσης Καλαματιανός: «Δυσλειτουργίες και προβλήματα από την κατάργηση των σχολικών επιτροπών»
Διονύσης Καλαματιανός: «Δυσλειτουργίες και προβλήματα από την κατάργηση των σχολικών επιτροπών»
Το μείζον ζήτημα της κατάργησης των σχολικών επιτροπών, που έχει ήδη οδηγήσει σε σοβαρές δυσλειτουργίες στη χρηματοδότηση και τη διαχείριση των σχολείων, αναδεικνύει ο Τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Διονύσης Καλαματιανός.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται σε ερώτηση που συνυποβάλλει με ακόμα 19 Βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης, προς τους Υπουργούς Εσωτερικών, Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, η κατάργηση των σχολικών επιτροπών είναι απολύτως συμβατή με την επιδίωξη της κυβέρνησης για μείωση τη συμμετοχής της κοινωνίας των πολιτών στη διαχείριση των σχολείων.
Πρόκειται για μια πολιτική επιλογή που προωθεί την ιδιωτικοποίηση και την εμπορευματοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης, υπονομεύει την ποιότητά της και ταυτόχρονα ενισχύει τις ανισότητες.
Όι σχολικές επιτροπές αποτελούσαν έναν θεσμό, όπου οι πολίτες, μέσω των διευθυντών, των συλλόγων γονέων και των εκπροσώπων της τοπικής αυτοδιοίκησης, συμμετείχαν άμεσα στη λήψη αποφάσεων για τις ανάγκες των σχολικών μονάδων και τη διαχείριση των χρημάτων για αυτές.
Με την κατάργησή τους, αυτή η συμμετοχή μειώθηκε σημαντικά, αποδυναμώνοντας το κλίμα τοπικής ευθύνης και συνεργασίας για τα σχολεία. Επιπλέον, η κατανομή των πόρων γίνεται πιο τυποποιημένα, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι ειδικές ανάγκες κάθε σχολικής μονάδας.
Παράλληλα, η κατάργηση των σχολικών επιτροπών και η μεταφορά των σχετικών αρμοδιοτήτων στους δήμους, έχει δημιουργήσει ένα επιπλέον διοικητικό βάρος που δεν μπορεί να υποστηριχθεί με το υπάρχον προσωπικό τους, ενώ δεν έχουν παρασχεθεί οι απαιτούμενοι πόροι και η επαρκής χρηματοδότηση για την αποτελεσματική εκπλήρωση των νέων τους καθηκόντων.
Μεταξύ των σοβαρότατων συνεπειών της κατάργησης των σχολικών επιτροπών, όπως καταγράφονται από την εκπαιδευτική κοινότητα, είναι η κατακόρυφη αύξηση της γραφειοκρατίας, η μείωση ελέγχου και λογοδοσίας και η έμμεση ιδιωτικοποίηση σχολικών λειτουργιών που αποτελούν ευθύνη και καθήκον της πολιτείας.
Για όλα τα ανωτέρω, καλούνται οι συναρμόδιοι Υπουργοί να απαντήσουν στα εξής ερωτήματα:
Προτίθενται να θεσμοθετήσουν τον έλεγχο της χρηματοδότησης των σχολείων μέσω επιτροπών παρακολούθησης που θα συγκροτούνται από τους δήμους, με συμμετοχή των εκπροσώπων της εκπαιδευτικής κοινότητας, ώστε να υπάρχει σταθερή παρακολούθηση των αναγκών που ανακύπτουν στις σχολικές μονάδες και άμεση χρηματοδότηση στη βάση αυτών;
Προτίθενται να προβούν σε δραστική αύξηση της χρηματοδότησης των σχολείων, ώστε να εξασφαλιστούν επιτέλους οι κατάλληλες κτηριακές υποδομές και ο απαραίτητος υλικοτεχνικός εξοπλισμός;
Προτίθενται να αποδώσουν στα σχολεία τα χρήματα που έχουν παρακρατηθεί από τους δήμους από τη λειτουργία των κυλικείων;
Προτίθενται να δώσουν τη δυνατότητα στις διευθύνσεις των σχολείων να διαχειρίζονται τα κονδύλια για τις άμεσες ανάγκες χωρίς περιττή και χρονοβόρα γραφειοκρατία;
Προτίθενται να ακυρώσουν οποιαδήποτε διαδικασία για αναζήτηση χορηγών από τα δημόσια σχολεία, αναγνωρίζοντας τη συνταγματική αρχή ότι η παιδεία είναι αποκλειστικά δημόσιο αγαθό για όλα τα παιδιά και όχι εμπόρευμα;
Προτίθενται να επαναφέρουν τις σχολικές επιτροπές, δίνοντάς τους ταυτόχρονα τα μέσα και την ενίσχυση που απαιτείται, ώστε να επιτελέσουν την αποστολή τους