Εκτός ελέγχων ΚΤΕΟ 4 στα 10 οχήματα: Τι αλλάζει στη διαδικασία – Στο τραπέζι και ετήσιοι έλεγχοι για τα παλαιότερα
Αυστηροποιούνται οι έλεγχοι στα ΚΤΕΟ τους προσεχείς μήνες οπότε και προβλέπεται σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, να εφαρμοστούν αλλαγές στο Σύστημα Μηχανογράφησης των Κέντρων Τεχνικού Ελέγχου Οχημάτων.
Τι αλλάζει
Το σύστημα θα αποστέλλει στο μητρώο του υπουργείου σε πραγματικό χρόνο τα στοιχεία των οχημάτων και των ελέγχων, ενώ σε αυτά πλέον θα συγκαταλέγονται περισσότερες φωτογραφίες από τη διαδικασία του ελέγχου σε κάθε στάδιο, αλλά και στατιστικά των ελέγχων, των ελλείψεων και των αποτελεσμάτων ανά όχημα, ανά ημέρα, ανά ιδιοκτήτη και ανά υπάλληλο του ΚΤΕΟ.
Παράλληλα στο υπουργείο Μεταφορών εξακολουθούν να σκέπτονται την πιθανότητα της μείωσης του χρόνου επανελέγχου των οχημάτων από τα δύο στον ένα χρόνο τουλάχιστον για όσα είναι άνω των 10 ή 15 ετών. Το μέτρο δεν είναι η πρώτη φορά που εξετάζεται δεδομένου ότι η χώρα εξαντλεί τις σχετικές προθεσμίες της ευρωπαϊκής νομοθεσίας τόσο για τον πρώτο έλεγχο όσο και για τους επανελέγχους, αλλά έως τώρα δεν έχει ληφθεί κάποια απόφαση.
Υπενθυμίζεται ότι στη χώρα μας ο πρώτος έλεγχος ΚΤΕΟ σε ένα καινούριο αυτοκίνητο πραγματοποιείται μετά από 4 χρόνια κυκλοφορίας, ενώ στη συνέχεια το όχημα υποχρεούται σε έλεγχο ανά διετία.
Ωστόσο είναι κοινό μυστικό ότι εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες έχουν πολύ περισσότερα χρόνια να επισκεφτούν ΚΤΕΟ. Σε απόλυτους αριθμούς εκτιμάται ότι περίπου 1,8 εκατομμύρια οχήματα εκ των οποίων περίπου 600.000 – 700.000 είναι δίκυκλα, είναι εκπρόθεσμα των ελέγχων, ενώ συνολικά υπολογίζεται πως 4 στα 10 οχήματα είναι ανέλεγκτα είτε «στρατηγικά», ή τα τελευταία χρόνια.
Και αυτό δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα, καθώς και από εκείνα που προσέρχονται για έλεγχο, μόλις το …4,5% «κόβεται», σύμφωνα με στοιχεία που είχε δώσει παλαιότερα το υπουργείο Μεταφορών. Την ίδια ώρα στη Γερμανία, η οποία διαθέτει έναν αρκετά νεότερο στόλο αυτοκινήτων συγκριτικά με την Ελλάδα από τα ΚΤΕΟ της χώρας απορρίπτεται το 35,5% των αυτοκινήτων που φτάνουν στα υπόστεγα για έλεγχο.
Ανάγκη για… κάθαρση στον κλάδο
Σύμφωνα, πάντως, με τον πρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, Κωνσταντίνο Βήκα, αυτή είναι η μισή αλήθεια: «Πραγματικά περίπου στα μισά (ποσοστό 45% έως 50%) των οχημάτων που ελέγχονται σημειώνονται τεχνικές ελλείψεις, αλλά διαφόρων διαβαθμίσεων. Υπάρχουν οι επικίνδυνες ελλείψεις, όταν ένα όχημα είναι στο κόκκινο και πρέπει να βγει εκτός κυκλοφορίας. Υπάρχουν οι σοβαρές ελλείψεις, τις οποίες ο ιδιοκτήτης μπορεί να επισκευάσει και να επιστρέψει για επανέλεγχο σε ένα μήνα και πλήθος άλλων σημειώσεων μικρότερης σημασίας που μπορεί να γράψει ένα ΚΤΕΟ. Για να βγει ένα όχημα εκτός κυκλοφορίας πρέπει να είναι εντελώς κατεστραμμένο. Μα αυτά τα οχήματα δεν πρόκειται να μας τα φέρει κανείς ποτέ για έλεγχο» επισημαίνει.
Δεν κρύβει όμως ότι και ο κλάδος των ΚΤΕΟ χρειάζεται κάθαρση: «Σε δεύτερη ανάγνωση αυτών των ποσοστών, μπορούμε να πούμε ότι υπάρχουν επιχειρήσεις που εκμεταλλεύονται τρύπες και κενά της νομοθεσίας. Άλλωστε το κράτος έως τώρα δεν έχει καταφέρει να ελέγξει επιτυχώς ούτε τη λειτουργία των ΚΤΕΟ, ούτε τα στατιστικά τους. Ποιο είναι το στοίχημα για τον έλεγχο των οχημάτων; το πρώτο να εξασφαλιστεί ότι τα οχήματα ελέγχονται και το δεύτερο ότι τα ΚΤΕΟ κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Η Ελλάδα έχει αποτύχει και στα δύο» σημειώνει προσθέτοντας πως ο κλάδος επιθυμεί το ξεκαθάρισμα προκειμένου «μερικοί να μην τραβούν όλον τον κλάδο προς τα κάτω».
Ο ίδιος δεν έχει μεγάλες προσδοκίες ούτε από τον θεσμό των ελεγκτών ΚΤΕΟ που εισάχθηκε: «Προς το παρόν έχουμε ένα μητρώο ελεγκτών ΚΤΕΟ, οι οποίοι κανείς δεν ξέρει τι θα κάνουν, τι θα ελέγχουν, ποιες αρμοδιότητες θα έχουν».
Η απόφαση είναι πολιτική
Στο μεταξύ τη δυνατότητα διασταύρωσης των μητρώων των συναρμοδίων υπουργείων ώστε να μπορούν να εντοπίζονται άμεσα τόσο τα οχήματα που είναι εκπρόθεσμα του τεχνικού ελέγχου όσο και εκείνα που κυκλοφορούν ανασφάλιστα «ξεκλείδωσε» η online πλατφόρμα MyAuto, η οποία αποτελεί ουσιαστικά τον ηλεκτρονικό φάκελο για κάθε όχημα που κυκλοφορεί στην Ελλάδα.
Με τον τρόπο αυτό και εφόσον βεβαίως ληφθεί η σχετική απόφαση, θα μπορέσει να υλοποιηθεί ακόμα και ο καταλογισμός των προστίμων στους αμελείς ιδιοκτήτες των ανέλεγκτων οχημάτων μέσω του Taxisnet.
«Προϋπόθεση για όλες τις μεταρρυθμίσεις στα ΚΤΕΟ είναι η ηλεκτρονική διασταύρωση των στοιχείων. Πλέον αυτό έγινε, αυτή η πληροφορία υπάρχει. Δεν υπάρχει δικαιολογία. Το τι θα την κάνει η Πολιτεία από εδώ και πέρα είναι μια πολιτική απόφαση», λέει ο κ. Βήκας.
Υπενθυμίζεται πως εάν ένα όχημα δεν περάσει εντός προθεσμίας από τεχνικό έλεγχο, επιβαρύνεται με πρόστιμο που για τα επιβατικά αυτοκίνητα για τον πρώτο μήνα καθυστέρησης είναι 16 ευρώ, για μέχρι έξι μήνες 33 ευρώ και για πάνω από έξι μήνες 67 ευρώ.
«Η κλιμάκωση έως τους 6 μήνες οδηγεί πολλούς ιδιοκτήτες σε περαιτέρω αποχή. Έχουμε πολλά παραδείγματα πελατών που ρωτούν στο ΚΤΕΟ εάν μετά τα 67 ευρώ το πρόστιμο αυξάνεται. Όταν τους απαντάμε αρνητικά, αποφασίζουν να το καθυστερήσουν κι άλλο εφόσον έχουν ήδη πιάσει το ταβάνι».
Σύμφωνα με τον ίδιο, η ακρίβεια των τελευταίων μηνών έχει αφήσει αποτύπωμα και στα ΚΤΕΟ: «Συνολικά περνά περίπου ο ίδιος αριθμός οχημάτων με μία πτωτική τάση, ο οποίος όμως κατά διαστήματα κάνει μεγάλες «κοιλιές». Ο κόσμος βρίσκεται στο κόκκινο. Για παράδειγμα ο Σεπτέμβριος ήταν ο χειρότερος μήνας. Είχαν γυρίσει όλοι από διακοπές, είχαν μπροστά τους υποχρεώσεις και το ΚΤΕΟ ήταν από τα πρώτα που ανέβαλλαν».
Δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο για ελέγχους σε υβριδικά και ηλεκτρικά
Θα πρέπει, πάντως, να σημειωθεί ότι αν και στην Ελλάδα γίνεται προσπάθεια στροφής στην ηλεκτροκίνηση, τα υφιστάμενα ΚΤΕΟ δεν μπορούν να προβούν στους ελέγχους των μπαταριών και των σημείων φόρτισης, παρά μόνο στο αμάξωμα, τις αναρτήσεις, τα φρένα και γενικά σε ο,τιδήποτε άλλο θα έλεγχαν και σε ένα συμβατικό όχημα καθώς δεν υπάρχει ακόμα το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο που θα ορίζει και τον σχετικό εξοπλισμό.
Την περίοδο αυτή περνούν από ΚΤΕΟ ορισμένα από τα πρώτα υβριδικά οχήματα που κυκλοφόρησαν στην Ελλάδα: «Δεν μπορούμε να υπεισέλθουμε ούτε στο σύστημα παραγωγής ενέργειας ούτε στην ικανότητα των συσσωρευτών γιατί δεν υπάρχει το θεσμικό πλαίσιο», εξηγεί ο κ. Βήκας.
Τι αλλάζει στους ελέγχους ΚΤΕΟ με τη νέα απόφαση του υπουργείου
Με το Μηχανογραφικό Σύστημα των ΚΤΕΟ θα επιτυγχάνεται η αυτόματη μεταφορά των δεδομένων ελέγχου απευθείας και χωρίς την παρεμβολή ενδιάμεσης συσκευής, από κάθε αυτόματη γραμμή ελέγχου των οχημάτων. Όταν η καταγραφή των δεδομένων ελέγχου γίνεται μετά από οπτικό έλεγχο, η εισαγωγή των αποτελεσμάτων του οπτικού ελέγχου θα γίνεται από τον ελεγκτή. Το σύστημα θα καταγράφει την ημερομηνία, την ώρα έναρξης και λήξης κάθε διενεργούμενου τεχνικού ελέγχου, καθώς και τον αύξοντα αριθμό του προσκομισθέντος οχήματος τη συγκεκριμένη ημέρα.
Ως ώρα έναρξης του τεχνικού ελέγχου του οχήματος ορίζεται η ώρα λήψης της πρώτης φωτογραφίας του οχήματος και ως ώρα λήξης του ελέγχου η ώρα εκτύπωσης του κατά περίπτωση εκδοθέντος πιστοποιητικού (Δελτίο Τεχνικού ελέγχου, Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων).
Το σύστημα καταγράφει επίσης και κωδικό κάθε ελεγκτή που απασχολείται στο ΚΤΕΟ και που αντιστοιχεί στο Πιστοποιητικό του, όπως αυτό χορηγήθηκε από την Διεύθυνση Εποπτείας και Ελέγχου.
Για τον νέο τρόπο ελέγχου κρίσιμο θα είναι το φωτογραφικό υλικό. Προβλέπεται ότι όλες οι γραμμές ελέγχου ελαφρών, βαρέων και δίκυκλων-τρίκυκλων-τετράκυκλων οχημάτων των ΚΤΕΟ θα είναι εφοδιασμένες με έγχρωμες ψηφιακές κάμερες, με σύστημα προστασίας από εξωτερικές παρεμβάσεις (αλλαγή οπτικού πεδίου, κατεύθυνσης) και συνδεδεμένες με το Μηχανογραφικό Σύστημα του ΚΤΕΟ.
Στις φωτογραφίες που θα αποστέλλονται στο αντίστοιχο σύστημα του υπουργείου θα πρέπει να αναγράφεται ο αριθμός του ΚΤΕΟ, ο αριθμός κυκλοφορίας του οχήματος, ο αριθμός φωτογραφίας, η ημερομηνία και η ώρα λήψης της φωτογραφίας. Στην περίπτωση ανάριθμου οχήματος, αντί του αριθμού κυκλοφορίας αναγράφεται πλήρης ο αριθμός πλαισίου του οχήματος.
Για τη λειτουργία του συστήματος προβλέπονται σταθερές, αλλά και φορητές κάμερες, οι οποίες θα τραβούν φωτογραφίες και στους λάκκους επιθεώρησης των γραμμών ελέγχου ή στους ανυψωτήρες, στις οποίες θα πρέπει καθαρά να φαίνεται και η κατάσταση των ελαστικών του οχήματος.
Παράλληλα το σύστημα βάζει στο κάδρο των υπευθύνων απέναντι στον νόμο και τους υπευθύνους των εταιριών που εγκαθιστούν τα συστήματα μηχανογράφησης στα ΚΤΕΟ με στόχο το σύστημα να λειτουργεί με όσον το δυνατόν πιο ακέραιο τρόπο εξάγοντας έγκυρα αποτελέσματα χωρίς αλλοίωση των μετρήσεων και να προβλέπονται ποινές για «σπασμένα» μηχανογραφικά σε όλους τους εμπλεκόμενους.
ethnos.gr