Εθνικό σοκ και θρήνος στη Νότια Κορέα: Αναπάντητα ερωτήματα πίσω από την αεροπορική τραγωδία με τους 179 νεκρούς– Τι λένε οι εμπειρογνώμονες
Εθνικό σοκ στη Νότια Κορέα έχει προκαλέσει η αεροπορική τραγωδία με το αεροσκάφος Boeing-737 με 181 επιβαίνοντες, το οποίο συνετρίβη κατά την προσγείωσή του. Κάμερες έχουν καταγράψει σε βίντεο της στιγμή της τραγωδίας. Στις εικόνες αποτυπώνεται το αεροσκάφος να προσγειώνεται με την κοιλιά, να χτυπά σε τοίχο και να τυλίγεται στις φλόγες. Μόνο δύο αεροσυνοδοί σώθηκαν και 179 έχασαν τη ζωή τους. Ανάμεσα σε αυτούς και ένα αγόρι μόλις τριών ετών. Οι περισσότεροι επιβάτες επέστρεφαν στη Σεούλ από χριστουγεννιάτικες διακοπές στη Μπανγκόκ της Ταϊλάνδης.
Η αβεβαιότητα περιβάλλει το πιο θανατηφόρο αεροπορικό δυστύχημα στο έδαφος της Νότιας Κορέας, δήλωσαν την Κυριακή εμπειρογνώμονες της αεροπορίας, αμφισβητώντας πόσο μεγάλη επίδραση θα μπορούσε να έχει στην πτώση της πτήσης της Jeju Air ένα πιθανό χτύπημα πουλιού που αναφέρουν οι αρχές.
Η προφανής απουσία του συστήματος προσγείωσης, ο χρόνος προσγείωσης του δικινητήριου Boeing 737-800 στο Διεθνές Αεροδρόμιο Muan και οι αναφορές για πιθανό χτύπημα από πουλιά δημιούργησαν ερωτήματα που δεν μπορούν ακόμη να απαντηθούν.
Το αεροσκάφος καταγράφηκε σε βίντεο που μεταδόθηκε από τα τοπικά μέσα ενημέρωσης να γλιστρά στον διάδρομο προσγείωσης χωρίς να έχει αναπτυχθεί το σύστημα προσγείωσης, πριν προσκρούσει σε έναν τοίχο. «Σε αυτό το σημείο υπάρχουν πολύ περισσότερα ερωτήματα από όσα έχουμε απαντήσεις. Γιατί το αεροπλάνο πήγαινε τόσο γρήγορα; Γιατί τα πτερύγια δεν ήταν ανοιχτά; Γιατί δεν ήταν κατεβασμένο το σύστημα προσγείωσης;», δήλωσε ο Gregory Alegi, ειδικός σε θέματα αεροπορίας και πρώην καθηγητής στην ακαδημία της ιταλικής πολεμικής αεροπορίας.
Οι αξιωματούχοι της Νότιας Κορέας ερευνούν τη συντριβή της πτήσης 7C2216 της Jeju Air, συμπεριλαμβανομένων των επιπτώσεων μιας πιθανής σύγκρουσης με πουλιά και των καιρικών συνθηκών.
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Joo Jong-wan δήλωσε ότι το μήκος του διαδρόμου προσγείωσης και απογείωσης των 2.800 μέτρων δεν ήταν παράγοντας που συνέβαλε και ότι τα τοιχώματα στα άκρα ήταν κατασκευασμένα σύμφωνα με τα βιομηχανικά πρότυπα.
Ο Christian Beckert, εμπειρογνώμονας σε θέματα ασφάλειας πτήσεων και πιλότος της Lufthansa, δήλωσε ότι το υλικό του βίντεο υποδηλώνει ότι τα περισσότερα συστήματα πέδησης του αεροπλάνου δεν είχαν ενεργοποιηθεί, δημιουργώντας ένα «μεγάλο πρόβλημα» και μια γρήγορη προσγείωση. Ο Beckert δήλωσε ότι ένα χτύπημα πουλιού ήταν απίθανο να έχει προκαλέσει ζημιά στο σύστημα προσγείωσης ενώ ήταν ακόμα σηκωμένο, και ότι αν είχε συμβεί όταν ήταν κατεβασμένο, θα ήταν δύσκολο να σηκωθεί ξανά.
«Είναι πραγματικά, πραγματικά πολύ σπάνιο και πολύ ασυνήθιστο να μην κατεβάζουμε το σύστημα προσγείωσης, επειδή υπάρχουν ανεξάρτητα συστήματα όπου μπορούμε να κατεβάσουμε το σύστημα προσγείωσης με ένα εναλλακτικό σύστημα», είπε. Η διερεύνηση θα πρέπει να δώσει μια πιο σαφή εικόνα, πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τους παγκόσμιους κανόνες αεροπορίας, η Νότια Κορέα θα ηγηθεί μιας πολιτικής έρευνας και θα εμπλέξει το Εθνικό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου κατασκευάστηκε το αεροπλάνο. Οι ειδικοί λένε ότι τα αεροπορικά ατυχήματα συνήθως προκαλούνται από ένα κοκτέιλ παραγόντων και ότι μπορεί να χρειαστούν μήνες για να συνθέσουν την αλληλουχία των γεγονότων.
Ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης βρέθηκε στις 11:30 π.μ. (0230 GMT), περίπου δυόμισι ώρες μετά τη συντριβή, και ο καταγραφέας φωνής στο πιλοτήριο στις 14:24, δήλωσαν αξιωματούχοι της Νότιας Κορέας. Ο Αυστραλός σύμβουλος αεροπορίας Τρέβορ Τζένσεν δήλωσε ότι οι υπηρεσίες πυρόσβεσης και έκτακτης ανάγκης θα ήταν κανονικά έτοιμες για προσγείωση με την κοιλιά.
Αλυσίδα γεγονότων
Σε διάστημα λίγων λεπτών, ο πύργος ελέγχου εξέδωσε προειδοποίηση για χτύπημα πουλιών, οι πιλότοι κήρυξαν mayday και στη συνέχεια επιχείρησαν να προσγειωθούν, δήλωσαν αξιωματούχοι, αν και δεν ήταν σαφές αν το αεροσκάφος είχε χτυπήσει κάποιο πουλί.
«Η πρόσκρουση πουλιών δεν είναι ασυνήθιστη, τα προβλήματα με το σύστημα προσγείωσης δεν είναι ασυνήθιστα. Τα χτυπήματα πουλιών συμβαίνουν πολύ πιο συχνά, αλλά συνήθως δεν προκαλούν από μόνα τους την απώλεια ενός αεροπλάνου», δήλωσε ο συντάκτης του Airline News, Geoffrey Thomas.
Ένα χτύπημα πουλιού θα μπορούσε να έχει επηρεάσει τους κινητήρες της CFM International εάν ένα σμήνος είχε απορροφηθεί από αυτούς, αλλά αυτό δεν θα τους είχε κλείσει αμέσως, δίνοντας στους πιλότους κάποιο χρόνο να αντιδράσουν, δήλωσε ο Αυστραλός ειδικός σε θέματα ασφάλειας αερομεταφορών Geoffrey Dell.
Μετά την προειδοποίηση για το χτύπημα πουλιών και τη δήλωση mayday, οι πιλότοι επιχείρησαν να προσγειωθούν στον διάδρομο από την αντίθετη κατεύθυνση, δήλωσε αξιωματούχος του υπουργείου Μεταφορών. Αυτή η αλλαγή σχεδίου δημιούργησε περισσότερα ερωτήματα στους ερευνητές, δήλωσε ο Μάρκο Τσαν, ανώτερος λέκτορας αεροπορικών επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Buckinghamshire New University και πρώην πιλότος.
Ο κυβερνήτης του αεροσκάφους Boeing 737-800 εργαζόταν στη συγκεκριμένη θέση από το 2019 και είχε καταγράψει 6.823 ώρες πτήσης, σύμφωνα με την κυβέρνηση της Νότιας Κορέας. Ο πρώτος αξιωματικός εργαζόταναπό το 2023 και είχε καταγράψει περίπου 1.650 ώρες πτήσης.
Το 737-800 είναι ένα από τα αεροσκάφη με τις περισσότερες πτήσεις παγκοσμίως, με γενικά καλό ιστορικό ασφάλειας. Αναπτύχθηκε πολύ πριν από την παραλλαγή MAX που εμπλέκεται σε μια πρόσφατη κρίση ασφαλείας της Boeing.
Τα πουλιά που χτύπησαν το αεροπλάνο από μόνα τους ήταν απίθανο να εξηγήσουν την έκταση της καταστροφής, δήλωσε ο Ιταλός ειδικός σε θέματα αεροπορίας Alegi. «Φυσικά μπορεί να υπήρξε χτύπημα πουλιού», είπε. «Αλλά οι συνέπειες είναι πολύ μεγάλες για να είναι αυτό η άμεση αιτία του δυστυχήματος».
Θρήνος και οργή για τα θύματα της τραγωδίας
Οι αρχές ανακοίνωσαν τα ονόματα ορισμένων από τα θύματα, προκαλώντας έκρηξη οργής και θλίψης μεταξύ των συγγενών τους που είχαν συγκεντρωθεί στο αεροδρόμιο. Κάποιοι ούρλιαζαν, έκλαιγαν ή κατέρρευσαν στο πάτωμα της αίθουσας αφίξεων, όπου περίμεναν την επιστροφή των δικών τους ανθρώπων.
Οι ερευνητές συνέλεξαν δείγματα DNA από τους συγγενείς για να αναγνωρίσουν τους νεκρούς.
Σύμφωνα με την πυροσβεστική, από την πρόσκρουση το αεροσκάφος «καταστράφηκε σχεδόν ολοσχερώς». «Λόγω της διπλής πρόσκρουσης και της έκρηξης, οι περισσότεροι από τους επιβάτες εκτινάχθηκαν εκτός του αεροσκάφους. Δύο τυχερά μέλη του πληρώματος επιβίωσαν, στην ουρά» είπε ο Γέομ Ντονγκ-μπου, ένας πυροσβέστης που συμμετείχε στην επιχείρηση κατάσβεσης. «Παλιά δούλευα σε ασθενοφόρα και έχω δει φρικτά πράγματα, όπως τροχαία δυστυχήματα, αλλά όχι σε τέτοια κλίμακα», σχολίασε.
Πηγή: Reuters, AFP – ertnews.gr
(Photo by Jung Yeon-je / AFP)