Η ΕΛΜΕ Ηλείας για τη διεξαγωγή του «ελληνικού διαγωνισμού PISA» τη φετινή χρονιά
Αντιστεκόμαστε συλλογικά στην κατηγοριοποίηση των σχολείων μας, τα αντιεκπαιδευτικά τους σχέδια θα μείνουν στα χαρτιά!
Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ Β/2659/2-5-2024 για μια ακόμα χρονιά ορίζονται 660 σχολεία (Δημοτικά και Γυμνάσια) από το Υπουργείο Παιδείας για τη διεξαγωγή των εξετάσεων της «ελληνικής PISA» για τους μαθητές της ΣΤ’ Τάξης Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου. Οι εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν στις 22 Μαΐου. Στο νομό μας, στη Δ/θμια έχουν επιλεγεί το 2ο και 4ο Γυμνάσιο Πύργου, το 1ο Γυμνάσιο Αμαλιάδας, το Γυμνάσιο Λεχαινών, Καράτουλα και Βουναργου.
Οι εξετάσεις αυτές δεν είναι κάτι καινούργιο. Διεξάγονται για 3η συνεχόμενη χρονιά παρά τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητών που αποκάλυψαν τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης όλες τις προηγούμενες φορές.
Την ίδια στιγμή που κυβέρνηση και υπουργείο προωθούν και επιχειρούν να επιβάλλουν όλο το πλαίσιο της αξιολόγησης στον κλάδο, χωρίς να μπορούν να πείσουν κανέναν και σέρνοντας τους εκπαιδευτικούς στα δικαστήρια, καταλαβαίνουμε πολύ καλά τι σημαίνουν οι εξετάσεις τύπου PISA.
Tα αποτελέσματα θα χρησιμοποιηθούν για την αξιολόγηση-αποτίμηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και την προώθηση των αντιεκπαιδευτικών σχεδιασμών. Συνοπτικά, με την υλοποίηση του προγράμματος PISA επιχειρούν:
να μεταβιβάσουν, τις ολέθριες συνέπειες των δικών τους πολιτικών στη δημόσια εκπαίδευση, σε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς.
να προωθήσουν αντί της γνώσης τις δεξιότητες.
να αποτελέσουν τα σταθμισμένα τεστ και οι επιδόσεις των μαθητών σε αυτά, τα μετρήσιμα μεγέθη της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που σε άμεση συσχέτισή τους με την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών θα οδηγήσουν σε κατηγοριοποίηση των σχολείων.
Η διεθνής πείρα έχει αποδείξει ότι τελικά θα οδηγηθούμε σε συγχωνεύσεις και κλείσιμο σχολικών μονάδων, αλλά και σε απολύσεις εκπαιδευτικών.
Δεν θα επιτρέψουμε την διάλυση, κατηγοριοποίηση, ανταγωνισμό και λειτουργία του δημόσιου σχολείου με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Δε θα επιτρέψουμε την δημιουργία του κατηγοριοποιημένου σχολείου της αγοράς της ΕΕ.
Η PISA αποτελεί κομμάτι των αντιδραστικών αντιεκπαιδευτικών αλλαγών που προωθεί αυτή την περίοδο ή σχεδιάζει να προωθήσει η κυβέρνηση, με βάση την στρατηγική της ΕΕ για την Παιδεία και τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ, όπως αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, αυτονομία-κατηγοριοποίηση σχολείων, ελεύθερη επιλογή σχολείου, πολλαπλό βιβλίο, εθνικό απολυτήριο με το σχολείο να μετατρέπεται σε ένα ατελείωτο εξεταστικό κέντρο, νέος τρόπος πρόσληψης εκπαιδευτικών με γραπτό διαγωνισμό κ.ά..
Με βάση τα αποτελέσματα του διαγωνισμού, επιπλέον, θα δικαιολογούνται οι αντιεκπαιδευτικές, αντιδραστικές αναπροσαρμογές που ήδη έχουν δρομολογηθεί. Θα αποτελέσουν άλλο ένα λιθαράκι στο αφήγημα για την ανάγκη για περισσότερη και πιο «αποτελεσματική» αξιολόγηση, μέτρηση, και προσαρμογή στις αναπροσαρμογές αυτές. Θα αξιοποιηθούν ως εργαλεία δυσφήμισης του έργου του εκπαιδευτικού και του Δημόσιου σχολείου (από πέρσι είχε κυκλοφορήσει σχετικό video), δυσφήμισης των μαθητών μας (με σωρεία δημοσιευμάτων πέρσι και πρόπερσι που μίλαγαν για ‘’βατερλό’’ των μαθητών που ‘’πάτωσαν’’ και έκαναν ‘’βουτιά’’ στις εξετάσεις), για το τσάκισμα του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης, των μορφωτωτικών δικαιωμάτων των μαθητών μας και των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών.
Εδώ και τώρα απαιτούμε από το ΥΠΑΙΘ να σταματήσει κάθε διαδικασία που σχετίζεται με τη λεγόμενη «ελληνική PISA».
Καλούμε τους Συλλόγους Διδασκόντων των σχολείων που έχουν επιλεγεί να συνεδριάσουν και να απορρίψουν τη συμμετοχή του σχολείου τους στον διαγωνισμό. Να συμμετέχουν επίσης στην 3ωρη στάση εργασίας που έχει προκηρύξει η ΟΛΜΕ τις ώρες διεξαγωγής των εξετάσεων.
Καλούμε την ΑΣΓΜΕ, τις Ομοσπονδίες και τις Ενώσεις Γονέων, αλλά και τους Συλλόγους Γονέων των συγκεκριμένων σχολείων που έχουν επιλεγεί να καλέσουν σε αποχή από τις εξετάσεις.
Καλούμε τους γονείς και τους μαθητές να μην αποδεχτούν τη συμμετοχή τους.
Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Ηλείας αποφασίζει επίσης 3ωρη στάση εργασία με στόχο την κάλυψη όλων των εκπαιδευτικών.
Το ΔΣ της ΕΛΜΕ θα ενημερώσει τα σχολεία της περιοχής του που συμμετέχουν στις εξετάσεις αυτές, ενώ θα επιδιώξει να ενημερωθούν γονείς και μαθητές.
Παλεύουμε για:
Σύγχρονα και ασφαλή σχολικά κτίρια
Λιγότερα παιδιά σε κάθε τμήμα
Μόνιμο και σταθερό εκπαιδευτικό προσωπικό
Ολόπλευρη στήριξη των ειδικών μαθησιακών αναγκών των μαθητών μας
Γενναία Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης για την Παιδεία
Βιβλία και προγράμματα σπουδών που θα κάνουν τους μαθητές μας να αγαπούν τη γνώση
Για ένα σχολείο της γνώσης, της μόρφωσης και της ολόπλευρης διαπαιδαγώγησης του νέου ανθρώπου και όχι της τυποποίησης και του ανταγωνισμού.
Γράμμα προς γονείς
Αγαπητοί γονείς,
Όπως πιθανόν έχετε ενημερωθεί, στις 22 Μαΐου θα πραγματοποιηθεί στο σχολείο των παιδιών σας η διεξαγωγή των εξετάσεων της “Ελληνικής PISA” στα μαθήματα της γλώσσας και των μαθηματικών για τους μαθητές της Γ’ Γυμνασίου.
Ο διαγωνισμός αυτός δεν είναι κάτι νέο. Γίνεται εδώ και χρόνια σε διεθνές επίπεδο. Στην Ελλάδα, είναι η τρίτη χρονιά που γίνεται προσπάθεια να επιβληθεί, βρίσκοντας απέναντι όλη την εκπαιδευτική κοινότητα. Το έργο είναι χιλιοπαιγμένο και πλέον έχουμε αρκετή πείρα για το πού οδηγούν τέτοιου είδους εξετάσεις.
Τέτοιου τύπου εξετάσεις έχουν σαν στόχο την κατηγοριοποίηση σχολείων και μαθητών. Η απάντηση του ΟΟΣΑ, της ΕΕ αλλά και της ελληνικής κυβέρνησης απέναντι στις ανισότητες και στην αποτύπωσή τους στα αποτελέσματα των διαγνωστικών εξετάσεων, είναι ο διαχωρισμός των μαθητών και η διοχέτευση αυτών που προέρχονται από τα πιο χαμηλά κοινωνικά στρώματα σε σχολεία υποβαθμισμένα. Έχει αποδειχθεί σε όλες τις χώρες που εφαρμόστηκε, ότι αυτή η τακτική όχι μόνο δε βοηθά στη γνωστική ανάπτυξη αυτών των μαθητών, όχι μόνο δε λειαίνει τις ταξικές ανισότητες, όπως οι ίδιοι ευαγγελίζονται, αλλά τις παγιώνει. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ότι, σε πολλές Πολιτείες των ΗΠΑ, οι μαθητές τοποθετούνται σε τμήματα στο Δημοτικό Σχολείο με βάση την επίδοσή τους στη γραφή και την ανάγνωση… και εννιά στους δέκα μαθητές που τοποθετούνται στο χαμηλό επίπεδο, παραμένουν και αποφοιτούν από αυτό. Γι’ αυτή την προοπτική ανοίγουν δρόμο!
Με τέτοιου είδους κλίμακες και «διαγωνισμούς» ανοίγουν σήμερα το δρόμο ώστε, σε συνδυασμό με την εφαρμογή της λεγόμενης «αξιολόγησης», να βαθμολογήσουν και να κατηγοριοποιήσουν τα σχολεία, να δημιουργήσουν σχολεία, μαθητές και εκπαιδευτικούς πολλών ταχυτήτων. Δεν επιδιώκουν να βελτιώσουν το μορφωτικό επίπεδο των μαθητών μας.
Κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν ικανοποιούνται αυτά που χρόνια τώρα και εσείς οι γονείς και οι μαθητές μας και εμείς οι εκπαιδευτικοί διεκδικούμε: Σύγχρονα και ασφαλή σχολικά κτίρια, λιγότερα παιδιά στην τάξη, μόνιμο και σταθερό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, δομές που θα υποστηρίζουν τις ειδικές ανάγκες των μαθητών μας, γενναία χρηματοδότηση, βιβλία και προγράμματα σπουδών που θα κάνουν τα παιδιά να αγαπούν τη γνώση.
Εμείς από τη δική μας πλευρά, καταγγέλλουμε αυτούς τους σχεδιασμούς. Σαν ΕΛΜΕ, καλούμε τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς σε συμμετοχή σε στάση εργασίας κατά τις ώρες διεξαγωγής του διαγωνισμού. Από το ίδιο το θεσμικό πλαίσιο, ενημερώνουμε πως ο γονιός έχει τη δυνατότητα να μην συμφωνήσει στην συμμετοχή του παιδιού του στις εξετάσεις PISA. χωρίς καμία συνέπεια για το παιδί του.
Γιατί θέλουμε ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα και ουσιαστικά, που δε «θα διδάσκει για το τεστ». Γιατί δε θέλουμε να γίνει και ο διαγωνισμός PISA άλλος ένας τρόπος που θα χωρίζει σε κατηγορίες μαθητές και σχολεία, που θα ανοίγει το δρόμο για ακόμα περισσότερες αντιεκπαιδευτικές πολιτικές. Εμείς είμαστε εκπαιδευτικοί όλων των παιδιών, χωρίς διακρίσεις σε ‘’καλούς’’ και ‘’κακούς’’, με ιδιαίτερη έγνοια για τους μαθητές ‘’του τελευταίου θρανίου’’! Σκοπός μας είναι η μόρφωση όλων των παιδιών του λαού!
Αυτή η πάλη μας, ενάντια στο κατηγοριοποιημένο σχολείο της αγοράς, για ένα σχολείο που θα είναι για όλα τα παιδιά, είναι που κάνει την κυβέρνηση και την διοίκηση να μας απειλεί, να μας διώκει, να μας σέρνει στα δικαστήρια με αφορμή την αξιολόγηση και όχι μόνο. Εμείς οι εκπαιδευτικοί σας, οι εκπαιδευτικοί των παιδιών σας, με ψηλά το κεφάλι και με μόνη έγνοια τους μαθητές μας, που είναι και δικά μας παιδιά, σας καλούμε να παλέψουμε μαζί για ένα σχολείο που θα μορφώνει και δε θα εξοντώνει, για το σχολείο των σύγχρονων αναγκών και δυνατοτήτων της εποχής μας!
Πύργος, 19/05/2024