Μάρμαρα Παρθενώνα: «Δεν αναγνωρίζουμε την κατοχή από το Βρετανικό Μουσείο- Είναι Είναι προϊόν κλοπής», λέει το υπουργείο Πολιτισμού»
Σε κυρίαρχο ζήτημα της επικαιρότητας εξελίσσεται το ζήτημα της επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα, με τον βρετανικό Τύπο να σχολιάζει ότι είναι προχωρημένες οι συζητήσεις ανάμεσα στις δύο πλευρές και σημαντικές εφημερίδες, όπως οι Times να τάσσονται υπέρ της ιστορικής επιστροφής.
Την ίδια ώρα το υπουργείο Πολιτισμού εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία σχολιάζει πως η πάγια θέση της Ελλάδας είναι ότι δεν αναγνωρίζεται στο Βρετανικό Μουσείο νομή, κατοχή και κυριότητα των Γλυπτών, καθώς αποτελούν προϊόν κλοπής.
Πολιτική αντιπαράθεση για τις διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης
Την ίδια ώρα στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει κόντρα κυβέρνησης – αντιπολίτευσης με τα μάρμαρα να βρίσκονται στο επίκεντρο. Συγκεκριμένα η Τομεάρχης Πολιτισμού της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία και βουλευτής Αχαΐας, Σία Αναγνωστοπούλου με δήλωσή της υποστηρίζει ότι γίνονται «κρυφές συνεννοήσεις», ενώ αναφέρει ότι «οι πολιτιστικοί θησαυροί και η ιστορία αυτού του τόπου δεν είναι τσιφλίκι τους (σ.σ του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Λίνας Μενδώνη) και η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα δεν είναι επικοινωνιακό παιχνιδάκι για τον προεκλογικό αγώνα της ΝΔ.
Η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού απαντά σε αυτές τις κατηγορίες, καλώντας την αξιωματική αντιπολίτευση να σταματήσει να «κορυβαντιά» και τονίζει ότι «για κάποιους πρώτος στόχος είναι η φθορά της κυβέρνησης, ακόμη και με ψέματα, αδιαφορώντας αν κάνουν ζημιά στη χώρα».
Η ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού
Η κυβέρνηση, από την αρχή της θητείας της, κινείται με σοβαρότητα, υπευθυνότητα, ευαισθησία και αποτελεσματικότητα, προκειμένου να υλοποιηθεί ο εθνικός στόχος της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στην Αθήνα και της επανένωσης τους στο Μουσείο της Ακρόπολης.
Αυτό αναμφίβολα τεκμαίρεται από σειρά γεγονότων των τελευταίων δύο ετών: Από την απόφαση της ΟΥΝΕΣΚΟ, τον Σεπτέμβριο 2021, και την οριστική (sine die) επανένωση του θραύσματος Fagan, ως την μεταστροφή και τη στήριξη του ελληνικού αιτήματος από τη διεθνή κοινή γνώμη.
Επαναλαμβάνουμε, για μια ακόμη φορά, την πάγια θέση της χώρας μας ότι δεν αναγνωρίζει στο Βρετανικό Μουσείο νομή, κατοχή και κυριότητα των Γλυπτών, καθώς αποτελούν προϊόν κλοπής. Επομένως, ας σταματήσει η αξιωματική αντιπολίτευση να κορυβαντιά.
Θα περιμέναμε σε αυτή την εθνική προσπάθεια να μείνουν στην άκρη οι μικροκομματικοί υπολογισμοί και να υπάρχει συστράτευση όλων.
Δυστυχώς δεν το βλέπουμε. Για κάποιους πρώτος στόχος είναι η φθορά της κυβέρνησης, ακόμη και με ψέματα, αδιαφορώντας αν κάνουν ζημιά στη χώρα. Κρίμα.
Η ανακοίνωση της Σίας Αναγνωστοπούλου
“Φαίνεται να υπάρχει μια θεμελιώδης παρανόηση στο μυαλό του κυρίου Μητσοτάκη και της κυρίας Μενδώνη: οι πολιτιστικοί θησαυροί και η ιστορία αυτού του τόπου δεν είναι τσιφλίκι τους και η επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα δεν είναι επικοινωνιακό παιχνιδάκι για τον προεκλογικό αγώνα της ΝΔ. Είναι πρωτίστως μια πράξη ηθικής διευθέτησης που παίρνει οικουμενική διάσταση.
Είναι ανεπίτρεπτο ο πρωθυπουργός και η υπουργός πολιτισμού, μόνοι τους και με κρυφές συνεννοήσεις να διευθετούν αυτό το κορυφαίο διεθνώς ζήτημα πολιτιστικής κληρονομιάς.
Δυστυχώς όμως, στην περίπτωση της κυβέρνησης Μητσοτάκη, φαίνεται πως οι όροι του κοινωνικού συμβολαίου έχουν απολύτως παραβιαστεί, το ίδιο το θεμέλιο της δημοκρατίας συνθλίβεται.
Προειδοποιούμε για τελευταία φορά, μυστική διπλωματία αλά 19ου αιώνα, μεταξύ μεγιστάνων και άλλων ‘μεγάλων κεφαλών’, δεν θα την ανεχτούμε. Συμφωνίες εν κρυπτώ με τις οποίες ο δανεισμός και η εκχώρηση του εθνικού μας πλούτου βαφτίζονται ‘επιστροφή’ και ‘επαναπατρισμός’, δεν θα τις επιτρέψουμε.
Αυτή η πολιτική της ανταλλαγής αρχαιοτήτων ανάμεσα στην Ελλάδα και τη Βρετανία που υποκρύπτει την αναγνώριση, μέσω του δανεισμού, της ιδιοκτησίας των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό μουσείο, συνιστά υποχώρηση από την εθνική γραμμή για την επιστροφή τους.
Γι’ αυτό όχι άλλα μυστικά και ψέματα κύριε πρωθυπουργέ, που θα υπονομεύσουν το μέλλον αυτής της χώρας. Ζητάμε άμεσα απαντήσεις”, αναφέρει στη δήλωσή της.