«Μαζί Αλλάζουμε – Δυτική Ελλάδα»: Επερώτηση Κ. Καρπέτα για τη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή από το Αίγιο μέχρι το Ρίο
Επερώτηση Κ. Καρπέτα για τη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή από το Αίγιο μέχρι το Ρίο
Ο επικεφαλής της παράταξης «Μαζί Αλλάζουμε – Δυτική Ελλάδα» Κώστας Καρπέτας φέρνει στο Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτικής Ελλάδας το θέμα της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων από το Αίγιο μέχρι το Ρίo. Ο κ. Καρπέτας με επερώτησή του προς τον πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου, ρωτά τον Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας γιατί δεν προχωρά η κατασκευή του έργου, πότε προβλέπεται να ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη εργολαβία, τι θα γίνει με τους κατοίκους των δημοτικών διαμερισμάτων Αραχωβίτικων, Άγιου Βασιλείου, Ακταίου και Ρίου που είναι σε εγκατάλειψη έξι χρόνια λόγω της εργολαβίας του τρένου, αλλά και ποιος είναι ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης όλου του σχεδιασμού της χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής έως το λιμάνι της Πάτρας.
Το κείμενο της επερώτησης έχει ως εξής:
Kύριε Περιφερειάρχη,
Σε συνέχεια των «άγονων» επαφών σας την προηγούμενη τετραετία με το αρμόδιο Υπουργείο Μεταφορών και την ΕΡΓΟΣΕ για την σιδηροδρομική γραμμή μέχρι το λιμάνι της Πάτρας, και επ’ αφορμή της τελευταίας συνάντησής σας με τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών που είδε το φως της δημοσιότητας, θα θέλαμε να σας επισημάνουμε ότι τα δημοτικά διαμερίσματα Αραχωβίτικων, Άγιου Βασιλείου, Ακταίου και Ρίου είναι σε εγκατάλειψη έξι χρόνια λόγω της εργολαβίας του τρένου και όλα αυτά τα χρόνια οι κάτοικοι έχουν υποστεί υποβάθμιση της ποιότητας ζωής τους και καθημερινά προβλήματα μεταφορά τους στη πόλη της Πάτρας λόγω και του γεγονότος ότι σταμάτησε να λειτουργεί ο προαστιακός της Πάτρας.
Η κατάσταση της υπό κατασκευής σιδηροδρομικής γραμμής στους οικισμούς αυτούς παραμένει στην ιδία ημιτελή κατάσταση από το 2018 με αποτέλεσμα οι παράπλευροι δρόμοι να είναι χωματόδρομοι γεμάτοι λακκούβες και το αφύλακτο σκάμμα του βαθέως ορύγματος πολύ επικίνδυνο, διότι όπως θα ξέρετε η διέλευση σε όλο το τμήμα εντός αυτών των οικισμών δεν είναι υπόγεια.
Πρόσφατα, ο κύριος Υπουργός διαβεβαίωσε πως το τρένο θα φτάσει στο νέο λιμάνι σε πέντε χρόνια και το ypodomes.com αναφέρει στις 11.1.2024 ότι, «συνεχίζουν κανονικά τα έργα υπό κατασκευή για την νέα γραμμή Αίγιο – Ρίο, η ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο – Αίγιο και τα έργα αναβάθμισης του Κεντρικού Σταθμού της Αθήνας που έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης σταδιακά μέχρι το 2026»!
Για να φτάσει όμως το τρένο στο νέο λιμάνι πρέπει να ολοκληρωθεί η εργολαβία μέχρι το Ρίο. Το έργο υποδομής από Ψαθόπυργο μέχρι Ρίο είχε συμβατική υποχρέωση περαίωσης 1,5 χρόνο και μπήκαμε στον έκτο χρόνο και το μόνο που βλέπουμε στην περιοχή είναι χορταριασμένες εκσκαφές.
Σύμφωνα με το ypodomes.com σε δημοσίευμα στις 10.11.2022 είχε αναφερθεί ότι:
«Στις 24 Νοεμβρίου 2022 θα υπογραφεί το σιδηροδρομικό έργο της ΕΡΓΟΣΕ που υπόσχεται να φέρει το σύγχρονο ηλεκτροκίνητο τρένο μέχρι το τέλος του 2025 στην “αυλή” της Πάτρας. Πρόκειται για το έργο ολοκλήρωσης της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων από το Αίγιο μέχρι το Ρίο.
Ανάδοχος του έργου είναι το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, το οποίο έχει αναλάβει και το έργο ηλεκτροκίνησης στο προηγούμενο τμήμα, από το Κιάτο μέχρι το Αίγιο. Ουσιαστικά το ηλεκτροκίνητο τρένο, με την υπόθεση πως στην κατασκευή δεν θα έχουμε καθυστερήσεις θα μπορεί να κινηθεί στον άξονα Αθήνα-Κιάτο-Ρίο σε περίπου τρία χρόνια και σε λιγότερο από δύο ώρες με ένα intercity express.
Πλέον το μόνο έργο που απομένει για να ολοκληρωθεί πλήρως η γραμμή Αθήνα-Πάτρα είναι το τελευταίο αστικό τμήμα από το Ρίο μέχρι το Νέο Λιμάνι Πάτρας. Ο διαγωνισμός είναι σε εξέλιξη από την ΕΡΓΟΣΕ από τις αρχές του έτους.
Το κόστος του έργου με ΦΠΑ είναι 174,97 εκατ. ευρώ. Το ανάδοχο σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ αναλαμβάνει το έργο με ποσοστό έκπτωσης 8,29 %. Να θυμίσουμε πως ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε στις 4 Νοεμβρίου 2021 και στις 10 του ίδιου μήνα έγινε η αποσφράγιση των προσφορών.
Η διάρκεια του έργου έχει οριστεί σε 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης και αυτό σημαίνει πως έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2025. Η χρηματοδότηση του έργου καλύπτεται αρχικά από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και στη συνέχεια θα ολοκληρωθεί ως έργο-γέφυρα από το ΕΣΠΑ 2021-2027».
Επειδή δεν έχει καταγραφεί καμιά σημαντική πρόοδος στην υλοποίηση της συγκεκριμένης εργολαβίας μέχρι σήμερα, εκτός την έναρξη κατασκευής των Σιδηροδρομικών Στάσεων
Επερωτάσθε:
1. Γιατί δεν προχωράει με κανονικούς ρυθμούς η κατασκευή της εργολαβίας της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων από το Αίγιο μέχρι το Ρίο;
2. Έχει κηρυχθεί έκπτωτος ο προηγούμενος ανάδοχος της εργολαβίας Αίγιο έως Ρίο;
3. Θα επισπευσθεί η κατασκευή της υποδομής μέχρι το καλοκαίρι του 2024 στις πληγείσες παραθαλάσσιες περιοχές (δημοτικά διαμερίσματα Αραχωβίτικα, Άγιος Βασίλειος, Ακταίο και Ρίο) ώστε οι κάτοικοι να μην συνεχίζουν να κινδυνεύουν από ατυχήματα και οικονομικές συνέπειες λόγω του εγκαταλειμμένου εργοταξίου που υπάρχει τα τελευταία έξι χρόνια;
4. Θα ολοκληρωθεί η συνολική εργολαβία της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων από το Αίγιο μέχρι το Ρίο σε 36 μήνες δηλαδή στις 24.11.2025 όπως έχει αναφερθεί; Αν όχι μέχρι πότε εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί;
5.Ποιος είναι ο χρονικός ορίζοντας υλοποίησης όλου του σχεδιασμού της χάραξης της σιδηροδρομικής γραμμής έως το λιμάνι της Πάτρας;