10/01/202512:21

Μιχάλης Κατρίνης: “SOS για τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) – Ένα βήμα πριν τον «αφοπλισμό» η εγχώρια αμυντική παραγωγή!”

Μιχάλης Κατρίνης: SOS για τα ΕΑΣ- Ένα βήμα πριν τον «αφοπλισμό» η εγχώρια αμυντική παραγωγή!

Στην καρδιά μιας εποχής που η ζήτηση για πυρομαχικά αυξάνεται παγκοσμίως, η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη δυνατότητα παραγωγής τους. Ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής και τομεάρχης Εθνικής Άμυνας, Μιχάλης Κατρίνης, κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τα Μιχάλης Κατρίνης: SOS για τα ΕΑΣ- Ένα βήμα πριν τον «αφοπλισμό» η εγχώρια αμυντική παραγωγή! (Ε.Α.Σ.), θέτοντας καίρια ερωτήματα προς τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας, Νίκο Δένδια και τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη.

Μέχρι το 2019, τα Ε.Α.Σ. διέθεταν πλήρη γραμμή παραγωγής πυρομαχικών πλοίων επιφανείας 76/62 και βλημάτων πυροβολικού 105χιλ., 155 χιλ. κ.λπ. Ωστόσο, η βλάβη ενός κρίσιμου μηχανήματος και η απόφαση μεταφοράς του 75% των μηχανημάτων στις αποθήκες για τη δημιουργία του πάρκου Λεντάκη, σύμφωνα με κυβερνητική απόφαση, έβαλαν φρένο στη λειτουργία των εργοστασίων σε Υμηττό και Λαύριο.

Η παραγωγή μεταλλικών τμημάτων για τα πυρομαχικά έχει πλέον αντικατασταθεί από εισαγωγές, με τα εργοστάσια του Υμηττού και του Λαυρίου να υπολειτουργούν. Όλα αυτά τη στιγμή που οι χώρες του ΝΑΤΟ, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, αναζητούν τρόπους να αυξήσουν τα αποθέματά τους, με την αυξημένη ζήτηση να αναμένεται να διαρκέσει για χρόνια.

Ο κ. Κατρίνης επισημαίνει ότι η επαναλειτουργία της γραμμής παραγωγής θα μπορούσε να ενισχύσει την εγχώρια αμυντική βιομηχανία, δημιουργώντας θέσεις εργασίας και εξασφαλίζοντας την αυτονομία της χώρας στην παραγωγή βλημάτων. Αντί αυτού, η σημερινή κατάσταση «θάβει» τις δυνατότητες των Ε.Α.Σ., μετατρέποντας την Ελλάδα από παραγωγό σε εισαγωγέα.

Στην παρέμβασή του, ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ -Κινήματος Αλλαγής, θέτει στον Υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια και τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη έξι κρίσιμα ερωτήματα:

  • Η απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών για τη μεταφορά του 75% των μηχανημάτων και της γραμμής κατασκευής στις αποθήκες ήταν σε γνώση και συμφωνία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας;
  • Η ακατανόητη μη αποκατάσταση της βλάβης ήταν απόφαση της κυβέρνησης ή αυθαίρετη επιλογή της διοίκησης των ΕΑΣ;
  • Υπάρχει πρόθεση επαναλειτουργίας της γραμμής στο Λαύριο;

-Διερευνήθηκαν οι διαθέσιμες λύσεις για την επαναλειτουργία της γραμμής κατασκευής μεταλλικών μερών σε συγκρότημα εργοστασίων των ΕΑΣ;

  • Αναμένοντας την εκδίκαση προσφυγής στο ΣτΕ για τη σύμβαση Ε.Α.Σ. και M.S.M. Export, υπό ποιο καθεστώς λειτουργεί όλο το τελευταίο χρονικό διάστημα η γραμμή παραγωγής γομώσεων στο Συγκρότημα Εργοστασίων Λαυρίου; Μπορούν τα Ε.Α.Σ. να δεχθούν και να υλοποιήσουν παραγγελίες από ξένους πελάτες, με δεδομένη τη διεθνώς αυξημένη ζήτηση πυρομαχικών;
  • Έχει αντιληφθεί η κυβέρνηση ότι η παραγωγή και εμπορία από τα Ε.Α.Σ. ετήσιας ποσότητας 40.000 βλημάτων των 155 χιλιοστών με εγχώρια κατασκευή των μεταλλικών τμημάτων και της γόμωσής τους στο Λαύριο θα συμβάλλει στη βιωσιμότητα τους; Στην ίδια κατεύθυνση, υπό ποιους οικονομοτεχνικούς όρους αποφασίστηκε και δρομολογείται η παροχή αποκλειστικής χρήσης της γραμμής παραγωγής γομώσεων σε ένα και μόνο κοινοπρακτικό σχήμα (JV);

Η κατάσταση των ΕΑΣ απαιτεί άμεσες αποφάσεις. Με τη διεθνή ζήτηση στα ύψη και την Ελλάδα να καλείται να ενισχύσει την αμυντική της θέση, η ανάκαμψη της αμυντικής βιομηχανίας δεν είναι απλώς μια οικονομική αναγκαιότητα αλλά μείζον ζήτημα εθνικής ασφάλειας και η χώρα μας δεν έχει περιθώρια να χάσει άλλο χρόνο.

Μοιραστείτε το άρθρο

Περισσότερα Νέα