Ομιλία Δ. Αυγερινοπούλου στη Βουλή για τη λειτουργία της ΕΥΠ
Ομιλία Δ. Αυγερινοπούλου στη Βουλή για τη λειτουργία της ΕΥΠ
Ομιλία στη Βουλή πραγματοποίησε η Βουλευτής Ν. Ηλείας, Ν.Δ., Δρ. Διονυσία – Θεοδώρα Αυγερινοπούλου, στη συζήτηση επί του νομοσχεδίου του Υπουργού Επικρατείας με τίτλο: «Κύρωση της από 9.8.2022 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Επείγουσες διατάξεις για την ενίσχυση της ακεραιότητας στη λειτουργία της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών».
Ακολουθεί η τοποθέτηση της Δρος Αυγερινοπούλου στην Ολομέλεια της Βουλής:
«Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών είναι επιφορτισμένη με την προάσπιση της εθνικής ασφάλειας και της ασφάλειας των πολιτών. Ανήκει στον σκληρό πυρήνα του κράτους. Αποτελεί μια πολύ σημαντική υπηρεσία η οποία έχει σκοπό την πρόληψη, την ανάσχεση και την εξουδετέρωση απειλών κατασκοπείας και τρομοκρατίας εναντίον της χώρας μας. Ενισχύει τον κρατικό μηχανισμό στην επιχειρησιακή του ικανότητα για την αντιμετώπιση καινοφανών κινδύνων στο εσωτερικό της χώρας αλλά και απειλών προερχόμενων από το εξωτερικό.
Η ΕΥΠ μέχρι σήμερα έχει συμβάλει καθοριστικά στην αντιμετώπιση παράνομων μεταναστευτικών ροών στο έδαφος της χώρας μας, τρομοκρατικών ενεργειών, απειλών που αφορούν στην εσωτερική ασφάλεια και την κυβερνοασφάλεια, υβριδικών κινδύνων, όπως δασικών πυρκαγιών και εμπρησμών και απειλών από τρίτα κράτη. Η ΕΥΠ ενισχύει το έργο άλλων ζωτικής σημασίας υπηρεσιών, όπως των σωμάτων ασφαλείας. Οι υπηρεσίες της συνεπώς είναι χρήσιμες για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση πτυχών της εσωτερικής μας πολιτικής αλλά κυρίως της εξωτερικής μας πολιτικής. Χρειάζεται συνεπώς να τη θωρακίσουμε, να την ενισχύσουμε και να την αναβαθμίσουμε.
Η ενίσχυση της ΕΥΠ επί Νέας Δημοκρατίας έχει ήδη ξεκινήσει με προγενέστερες ρυθμίσεις και συγκεκριμένα με το Προεδρικό Διάταγμα 96/2020 το οποίο προέβλεψε τη θεσμική αναβάθμιση της υπηρεσίας θέτοντάς την υπό τον ίδιο τον Πρωθυπουργό. Το ίδιο μοντέλο, δηλαδή αυτό της εποπτείας της υπηρεσίας πληροφοριών από τον Πρωθυπουργό και τον Πρόεδρο μιας χώρας, ισχύει και για τις υπηρεσίες πληροφοριών πολλών άλλων κρατών και μάλιστα κρατών με ισχυρές και αποτελεσματικές υπηρεσίες πληροφοριών. Σήμερα με την κύρωση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου αναβαθμίζεται για άλλη μια φορά η υπηρεσία και τίθεται και υπό κοινοβουλευτική εγγύηση. Για το διορισμό του επικεφαλής της πλέον θα απαιτείται η προηγούμενη ακρόαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Αυτή δε η κοινοβουλευτική διαδικασία της προηγούμενης ακρόασης από μια κοινοβουλευτική επιτροπή πραγματοποιείται και για σειρά άλλων σημαντικών δημοσίου χαρακτήρα υπηρεσιών και εγγυάται διαφάνεια στη διαδικασία και διακομματική αποδοχή του προσώπου.
Όσον αφορά στη διαδικασία άρσης του απορρήτου των επικοινωνιών από την ΕΥΠ, το νομοσχέδιο εισάγει αυστηροποίησή της. Ήδη από την πρώτη στιγμή που ενημερώθηκε ο Πρωθυπουργός, κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, για την συνακρόαση επί του κ. Ανδρουλάκη, υποστήριξε την άμεση διαλεύκανση της υποθέσεως αλλά και ακριβώς αυτή την αυστηροποίηση εκ νέου των διαδικασιών που θα ακολουθεί η ΕΥΠ για το μέλλον και το οποίο φέρνουμε σήμερα προς κύρωση.
Επί του θέματος θα πρέπει να γνωρίζουμε τρία τουλάχιστον πράγματα θεσμικά. Πρώτον, το απόρρητο των επικοινωνιών μας το εγγυάται το Σύνταγμα στο άρθρο 19. Δεύτερον, το Σύνταγμα το ίδιο προβλέπει κατ’ εξαίρεση τη δυνατότητα άρσης του απορρήτου. Κι αυτό μπορεί να γίνει μόνο με δικαστική παραγγελία. Δηλαδή, πρόκειται για δικαστική απόφαση, άρα για απόφαση κατ’ αρχήν σύννομη. Δεν πρόκειται, λοιπόν, για καμία απόφαση κομματική ή ακόμα περισσότερο δεν πρόκειται για απόφαση ενός μόνο προσώπου, ούτε καν του ίδιου του Πρωθυπουργού. Τρίτον, αυτή ακριβώς η σύννομη διαδικασία ακολουθήθηκε και στην περίπτωση του κ. Ανδρουλάκη. Συνεπώς, αντί ο κ. Ανδρουλάκης να εργαλειοποιεί το ζήτημα της νόμιμης συνακρόασης στο κινητό του για λόγους επικοινωνιακούς, χωρίς να ξέρει την αιτία της παρακολούθησης, θα ήταν χρήσιμο αν είχε πάει εγκαίρως και αρμοδίως να ενημερωθεί για τον λόγο αυτό. Και να μη σύρεται από τις τοποθετήσεις του ΣΥΡΙΖΑ.
Εντωμεταξύ έχουμε και τον ΣΥΡΙΖΑ να κατηγορεί τη Νέα Δημοκρατία για ακροάσεις με πολιτική σκοπιμότητα. Εδώ θυμίζουμε ότι με νόμο που προϋπήρχε για την άρση του απορρήτου των τηλεπικοινωνιών απαιτούνταν η σύμφωνη γνώμη δυο εισαγγελέων ενώ η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτή που μείωσε τον αριθμό των εισαγγελέων που απαιτούνταν για την άρση του απορρήτου από δυο σε έναν. Ο ΣΥΡΙΖΑ, λοιπόν, μείωσε τα νομικά εχέγγυα του απορρήτου των τηλεπικοινωνιών. Για ποιο λόγο; Με ποια σκοπιμότητα; Άλλωστε τελευταία έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας αρκετές καταγγελίες για τις συνακροάσεις προσώπων, πολιτών και πολιτικών που φέρονται να έγιναν επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ.
Με το δεύτερο άρθρο του νομοσχεδίου που φέρνει σήμερα η Νέα Δημοκρατία απαιτείται πλέον για την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών και την καταγραφή της δραστηριότητας προσώπων η προηγούμενη έγκριση και δεύτερου εισαγγελέα. Επαναφέρουμε ξανά το πρότερο αυστηρό νομικό καθεστώς. Ενισχύουμε τη διαφάνεια στη διαδικασία άρσης του απορρήτου και εμπεδώνουμε για άλλη μια φορά το αίσθημα ασφάλειας του πολίτη.
Γίνεται, συνεπώς, ξεκάθαρο το ποιος σέβεται τα ατομικά δικαιώματα, το ποιος σέβεται τον πολίτη και εγγυάται τις ελευθερίες του και το ποιος, αντιθέτως, εργαλειοποιεί τους θεσμούς για ίδιον πολιτικό όφελος.
Με αυτήν την δικλείδα ασφαλείας των δύο δικαστικών λειτουργών, προκειμένου να εγκριθεί η άρση του απορρήτου των επικοινωνιών, και με την γνωμοδότηση της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής για τον διορισμό του διοικητή της ΕΥΠ, η Βουλή θωρακίζει την υπηρεσιακή δράση της ΕΥΠ και διασφαλίζει ακόμα περισσότερο την τήρηση της ορθής ισορροπίας, όπως επιβάλλει το Σύνταγμα μεταξύ αφενός της προστασίας του εθνικού συμφέροντος και αφετέρου των ατομικών δικαιωμάτων πολιτών».