03/02/202311:06

Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων- Παράρτημα Ν. Ηλείας: Πνευματική εκδήλωση για τους τρεις ιεράρχες στον Πύργο (photos)

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ

Την Δευτέρα 30/01/2023και ωρα 18:30 μ.μ. στην Αίθουσα της Αποστολικής Διακονίας στην κεντρική πλατεία του Πύργου, η Ιερά Μητρόπολη Ηλείας και το Παράρτημα Ν. Ηλείας της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων, πραγματοποίησαν, με μεγάλη επιτυχία και ευρεία συμμετοχή, πνευματική εκδήλωση επ’ ευκαιρία της εορτής των Τριών Ιεραρχών.

Προσκεκλημένος ομιλητής ήταν ο Καθηγητής της Παιδαγωγικής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και Πρόεδρος του Ολυμπιακού Κέντρου Φιλοσοφίας και Παιδείας κ. Σταμάτης Πορτελάνος που μίλησε με θέμα :

«Η Μεταφυσική και η Πατερική Σκέψη για την Αγωγή στο μετανεωτερικό περιβάλλον».

peth ekdil ierarxes 3

Ο ομιλητής ανέπτυξε το θέμα του με επάρκεια, πληρότητα και μεταδοτικότητα και ικανοποίησε τις αναζητήσεις των ακροατών.
Μετά την εισήγηση του εκλεκτού προσκεκλημένου μας, υποβλήθηκαν ερωτήσεις και ακολούθησε διάλογος .
Στο κλείσιμο της εκδήλωσης το σύνολο των ακροατών, δια του Σεβασμιωτάτου, εξέφρασαν τις θερμές ευχαριστίες τους προς τον εισηγητή.

Την εκδήλωση τίμησαν με την παρουσία τους, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ.κ. Αθανάσιος, εκπρόσωποι βουλευτών και τοπικών αρχών, Διευθυντές σχολείων και Εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και πλήθος κόσμου.

 

peth ekdil ierarxes 4

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΤΗΣ ΕΙΣΉΓΗΣΗΣ

Η μεταφυσική και η Πατερική σκέψη για την αγωγή στο μετανεωτερικό περιβάλλον

Η μεταφυσική και η θρησκευτικότητα συνδέονται με την παιδαγωγική, με την καθολικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης, όταν η ψυχολογία υιοθετεί την ύπαρξη αρχετύπων στο ανθρώπινο ασυνείδητο. Τα υπαρξιακά ερωτήματα εμφανίζονται από την παιδική ηλικία και βρίσκουν απαντήσεις στην ιστορία και στην πολιτιστική θρησκευτική έκφραση κάθε λαού. Επομένως είναι ελλειπτική η πρόσβαση στην ιστορική οντολογία ενός πολιτισμού, αλλά και ο προγραμματισμός για την παιδεία χωρίς τη μεταφυσική επίγνωση της ανθρώπινης φύσης.
Η ανάκληση από την ιστορία της μεταφυσικής και της θρησκείας οντότητες υπαρξιακού και κοινωνικού χαρακτήρα παρέχουν την ευκαιρία για την ανεύρεση τόσο της ουσίας της ζωής όσο και του νοήματος της ανθρώπινης ύπαρξης και των ανθρωπίνων σχέσεων. Στην εποχή μας που εντάσσεται το αποκαλούμενο μετανεωτερικό περιβάλλον εμφανίζονται πολιτισμικές κατασκευές που εγείρουν σοβαρούς προβληματισμούς για το περιεχόμενο της παιδείας και της ταυτότητας του ανθρώπου και του Έλληνα. Η καθιέρωση της εκπαιδευτικής εορτής των Τριών Ιεραρχών ενσαρκώνεται στον Ελληνικό πολιτισμό επειδή η χριστιανική ιδιοσυστασία σε συνδυασμό με το κύρος και την αίγλη της ελληνικής Αρχαιότητας δίνουν νόημα στο περιεχόμενο της παιδείας. Οι Τρεις Ιεράρχες παρουσιάζονται ως επιφανείς Πατέρες της Εκκλησίας αλλά και ως λόγιοι, κοινωνοί της αρχαιοελληνικής γραμματείας. Διαβάζοντας το βίο και το έργο τους, και μάλιστα με εμπειρικό τρόπο από την εποχή της Τουρκοκρατίας, οι Έλληνες αποφάσισαν τον εορτασμό τους και επέλεξαν τα άγια πρόσωπά τους για την αποτύπωση του παιδαγωγικού πολιτισμού τους. Τους χαρακτήρισαν προστάτες των Γραμμάτων και της Παιδείας με καθολικό και οικουμενικό χαρακτήρα επειδή συνέδεσαν τη γνώση με το νόημα της κλασικής μεταφυσικής και τον αποκαλυπτικό Λόγο και απάντησαν στις υπαρξιακές αναζητήσεις του ανθρώπου. Με το θεωρητικό και πρακτικό λόγο τους εμπλούτισαν το περιεχόμενο της αγωγής και ανέδειξαν δρόμους για την ανακάλυψη της ανθρώπινης φύσης και του «Είναι» της.
Η ανάμνηση προτύπων πίστεων και πεποιθήσεων, που υποστασιάζουν καθολικές αρετές και όραμα για τη ζωή σε συνάφεια με ιστορικές αναγωγές πνευματικότητας, αποτελούν διαχρονικά «φυτεύματα» παιδαγωγίας και αναγνωστικά ελπίδας. Η παιδαγωγική αντλεί πολιτισμικό και διαπολιτισμικό περιεχόμενο από πρότυπα παιδείας, όπως οι Τρεις Ιεράρχες, εφόσον περικλείουν εμπειρίες διανοητικής και πνευματικής αλληλεπίδρασης και αξιολογικά κριτήρια ζωής. Η αξιοποίηση των οικουμενικών αξιών που προάσπισαν με τη ζωή τους αμβλύνει το θρησκευτικό ανταγωνισμό ή την πολιτισμική σύγκρουση και προάγει το ιδεώδες της ανθρώπινης ομοείδειας. Συνιστά απαραίτητο κεφάλαιο για κάθε εθνική παιδεία με υπερεθνικό και διακοινωνικό προσανατολισμό η προβολή προτύπων και παραδειγμάτων με αυθεντικά αφηγήματα για το νόημα της ιστορίας, των σχέσεων της ανθρώπινης ύπαρξης και της αυτοσυνειδησίας της .

peth ekdil ierarxes 2
Εκ του παραρτήματος της ΠΕΘ.

-Ο- -Η-

Πρόεδρος                                     Γραμματέας

Παύλος Παγκράτης                Δήμητρα Χροναράκη

Μοιραστείτε το άρθρο

Περισσότερα Νέα