Πώς επιχειρεί να ναρκοθετήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το β΄ εξάμηνο
[ad_1]
της Δήμητρας Καδδά
Η χρονοκαθυστέρηση στα προαπαιτούμενα και στην διαπραγμάτευση με τους δανειστές, αλλά και οι πολλαπλές παρενέργειες της δημοσιονομικής τρύπας που δημιούργησε η “παροχολογία” των προηγούμενων εβδομάδων, διαμορφώνουν ένα “ναρκοθετημένο” δεύτερο εξάμηνο για την κυβέρνηση που θα προκύψει από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου.
Σύμφωνα με το πρόγραμμα των συνεδριάσεων του Eurogroup για το δεύτερο εξάμηνο του 2019, η Ελλάδα θα πρέπει να βρεθεί αντιμέτωπη με μία αξιολόγηση σχεδόν κάθε δύο μήνες. Η τρίτη αξιολόγηση τυπικά θα πρέπει να είναι θέμα συζήτησης στο Eurogroup της 8ης Ιουλίου, η τέταρτη στην σύνοδο της 9ης Οκτωβρίου και η πέμπτη αξιολόγηση στο Eurogroup της 4ης Δεκεμβρίου.
Η αναφορά που γίνεται στον προγραμματισμό του Συμβουλίου είναι για “πιθανή” συζήτηση. Η χρονική σύμπτυξη των προθεσμιών (σ.σ. κανονικά πρέπει να υπάρχει μία αξιολόγηση ανά τρίμηνο έως το 2022) έχει σχέση με την καθυστέρηση που έχει παρατηρηθεί όλο το προηγούμενο διάστημα και θυμίζει τις… ατέρμονες διαπραγματεύσεις των μνημονίων.
Το Συμβούλιο αναφέρει ότι το Eurogroup θα “αποτιμήσει την πρόοδο στις μετά- προγραμματικές δεσμεύσεις που ανέλαβε η Ελλάδα τον Ιούνιο του 2018 μέσα από την τότε δήλωση του Eurogroup και την συνεχή εφαρμογή των βασικών δεσμεύσεων του προγράμματος του ESM. Οι εκθέσεις ενισχυμένης εποπτείας θα αποτελέσουν επίσης τη βάση ώστε το Eurogroup να εξετάσει περαιτέρω εφαρμογή των παρεμβάσεων στο χρέος που συνδέονται με παρεμβάσεις πολιτικής”.
Ουσιαστικά η πιο μεγάλη “θεσμική” παρενέργεια συνδέεται με την ενεργοποίηση των παρεμβάσεων στο χρέος. Προς το παρόν, μόνο ένα πακέτο έχει ενεργοποιηθεί (συνδεδεμένο με την δεύτερη αξιολόγηση). Αφορά σε παρεμβάσεις 973 εκατ. ευρώ που ενεργοποιήθηκαν τον Μάιο και συνδέονται με προαπαιτούμενα, κάποια εκ των οποίων σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Επιτροπής έχουν “ανοίξει” εκ νέου.
Χαμένη ευκαιρία
Με βάση την λογική των δύο πακέτων παρεμβάσεων ανά έτος (σ.σ. προβλέπεται η ανά εξάμηνο ενεργοποίησή τους, δηλαδή κάθε δύο αξιολογήσεις) και δεδομένης της “εξόδου” από τα μνημόνια τον προηγούμενο Αύγουστο, ήδη η Ελλάδα θα έπρεπε να συζητά για την τέταρτη αξιολόγηση και για το επόμενο “πακέτο”. Ωστόσο ακόμη “παλεύει” με την τρίτη…
Όσο για το Eurogroup του Ιουλίου, πέραν των εκλογών υπάρχει και το δημοσιονομικό μέτωπο. Οι παροχές του 2019, όπως αποφασίστηκε στο ECOFIN της προηγούμενης Παρασκευής στις συστάσεις πολιτικής του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου θα εξεταστούν εκ νέου το φθινόπωρο, με βάση το προσχέδιο προϋπολογισμού που θα καταθέσει η νέα κυβέρνηση για το 2020. Δηλαδή το χρονολόγιο των αξιολογήσεων θεωρείται εκ των προτέρων σχεδόν δεδομένο ότι θα καθυστερήσει.
To EWG της 1ης Ιουλίου
Σε κάθε περίπτωση το πόρισμα που κοινοποιήθηκε στις 5 Ιουνίου από την Κομισιόν για την τρίτη αξιολόγηση σε καθεστώς Ενισχυμένης Εποπτείας θεωρείται ήδη παρωχημένο, αφού δεν περιείχε όλες τις παροχές που εξαγγέλθηκαν. Σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προβεί στην σύνταξη ενός επικαιροποιημένου κειμένου το οποίο θα συζητηθεί στα “ραντεβού” των επόμενων ημερών. Δηλαδή στο EWG που θα λάβει χώρα την 1η Ιουλίου, αλλά και στο Eurogroup που θα πραγματοποιηθεί στις 8 Ιουλίου. Επίσης, δεν αποκλείονται κατ ιδίαν επαφές την Αθήνα το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουλίου με την νέα κυβέρνηση (εφ όσον βεβαίως σχηματιστεί) με αφορμή το συνέδριο του Economist.
Το μήνυμα προς το παρόν μεταφέρεται λεκτικά από τους θεσμούς με κύριο μοχλό πίεσης τον ESM.