Το «Καινοτο(λ)μώ μαθαίνει μέσα από το παιχνίδι- Παρακολούθηση επιστημονικού σεμιναρίου
Στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus+ «Καινοτο(λ)μώ στη ΔΔΕ Ηλείας» πραγματοποιήθηκε η τελευταία κινητικότητα για την παρακολούθηση επιμορφωτικού σεμιναρίου σε εκπαιδευτικό οργανισμό στο εξωτερικό. Πιο συγκεκριμένα, η εκπαιδευτικός Αγγλικής Γλώσσας του 1ου Γυμνασίου Πύργου Αργυροπούλου Μαγδαληνή συμμετείχε σε σειρά μαθημάτων με τίτλο «Game-based Learning and Gamification» (Μάθηση με βάση το παιχνίδι και Παιχνιδοποίηση) που διεξήχθη στην Πράγα της Τσεχίας από 26 Ιουνίου έως 1 Ιουλίου 2023.
Η επιμόρφωση αυτή αφορούσε τη χρήση του παιχνιδιού καθώς και την παιχνιδοποίηση στην εκπαιδευτική διαδικασία, ως μία καινοτόμα και πιο ελκυστική μέθοδο διδασκαλίας. Το σεμινάριο, στο οποίο συμμετείχαν επίσης εκπαιδευτικοί από τη Ρουμανία, Ισπανία, Πορτογαλία και Κύπρο, είχε κυρίως βιωματική προσέγγιση. Έπειτα από μία σύντομη εισαγωγή στη θεωρία της «διασκέδασης» καθώς και στα στοιχεία και τους μηχανισμούς ενός καλού παιχνιδιού για εκπαιδευτικούς σκοπούς, οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί κλήθηκαν να σχεδιάσουν το δικό τους επιτραπέζιο παιχνίδι για εκπαιδευτικούς σκοπούς. Σε μια προσομοίωση μαθησιακού περιβάλλοντος οι εκπαιδευτικοί έπαιξαν τα παιχνίδια αυτά ανά ζεύγη ή ομάδες και προχώρησαν στην απαραίτητη ανατροφοδότηση ανταλλάσσοντας απόψεις και προτείνοντας τυχόν βελτιώσεις για την καλύτερη εφαρμογή των συγκεκριμένων παιχνιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Οι επιμορφούμενοι συμμετείχαν επίσης σε ψηφιακά παιχνίδια καθώς και βιντεοπαιχνίδια σε μία διαδικασία αλληλεπίδρασης, δημιουργικότητας, συνεργατικότητας και επίλυσης προβλημάτων. Άλλωστε, ένας από τους στόχους της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι η ανάπτυξη των παραπάνω δεξιοτήτων, κάτι το οποίο επιτυγχάνεται με την επιτυχή ενσωμάτωση του παιχνιδιού στη μάθηση. Επίσης, η ενσωμάτωση των μηχανισμών παιχνιδιού (παιχνιδοποίηση), χωρίς απαραίτητα να γίνεται χρήση κάποιου συγκεκριμένου παιχνιδιού, όπως ανταμοιβές, ύπαρξη επιπέδων, κονκάρδες κλπ. έχει αποδειχτεί ότι έχει θετικά αποτελέσματα καθώς οι προκλήσεις αυτές αυξάνουν το ενδιαφέρον των μαθητών και αποτελούν ένα επιπλέον κίνητρο για μεγαλύτερη αλληλεπίδραση και πιο ενεργή συμμετοχή στο μάθημα. Κάθε παιχνίδι μπορεί να διδάξει κάτι και το στοιχείο της πρόκλησης μπορεί να αποτελέσει έναν σημαντικό παράγοντα για ένα πιο ελκυστικό και πιο αποτελεσματικό μαθησιακό περιβάλλον.
ADVERTISING
Είναι βέβαιο ότι η γνώση και η εμπειρία μιας εκπαιδευτικής επιμόρφωσης αποτελεί εφαλτήριο για την περαιτέρω εξερεύνηση των νέων μεθόδων, τον πειραματισμό και την προσαρμογή τους για την πιο πρόσφορη εφαρμογή αυτών με στόχο την συμπερίληψη και την ενεργοποίηση όλων των μαθητών. Δεδομένου ότι είναι πολλές οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί σήμερα, είναι πολύ ωφέλιμο αυτές οι καινοτόμες πρακτικές που προκύπτουν από τέτοια επιμορφωτικά σεμινάρια καθώς και παραδείγματα από την υλοποίησή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία να διαχέονται στην ενδοσχολική κοινότητα καθώς και σε ημερίδες σε επίπεδο νομού. Για το λόγο αυτό, με την επιμέλεια της ΔΔΕ Ν. Ηλείας διεξάγονται ενδοσχολικές παρουσιάσεις αλλά και ημερίδες έπειτα από κάθε επιμόρφωση εκπαιδευτικών που υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Εrasmus+ «Καινοτο(λ)μώ».
Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και βρίσκεται υπό την εποπτεία του ΙΚΥ.