Τουρισμός: Ανοίγει στις 15 Μαΐου – «Πράσινο διαβατήριο» για τους εμβολιασμένους πολίτες- Πότε αναμένεται να επαναλειτουργήσουν όλα τα ξενοδοχεία
Το μεγάλο στοίχημα για τη «βαριά βιομηχανία» της Ελλάδας, τον τουρισμό, ξεκινά το Σάββατο 15 Μαΐου, οπότε και θα ανοίξει ο κλάδος με προδιαγραφές για επισκέπτες που έχουν εμβολιαστεί για τον κορονοϊο, όσο και για εκείνους που θα πρέπει να ταξιδεύουν με τεστ. Στις 15 Μαΐου, επίσης, απελευθερώνονται οι υπερτοπικές μετακινήσεις για όλους τους πολίτες.
Ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης στοχεύει στην ενεργοποίηση ισχυρών πόλων άντλησης ταξιδιωτών για την Ελλάδα, η οποία επιδιώκει να αντεπιτεθεί, ώστε να καλύψει μέρος των απωλειών που υπήρξαν εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης. Ο υπουργός μέχρι τη Μεγάλη Πέμπτη θα βρίσκεται στις ΗΠΑ -μία από τις 5 χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις οποίες έχει γίνει άρση της υποχρεωτικής καραντίνας-, και στη συνέχεια θα ταξιδέψει στη Γερμανία, στη Γαλλία, στο Ηνωμένο Βασίλειο, στην Πολωνία και στην Ισπανία, επιδιώκοντας να ενισχύσει την τουριστική ζήτηση.
Η επίσκεψη του υπουργού Τουρισμού σε αυτές τις χώρες είναι υψηλής στρατηγικής σημασίας, με δεδομένο ότι η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία είναι οι μεγαλύτερες πηγές εισερχόμενων ταξιδιωτών για την Ελλάδα, ενώ η Πολωνία τα τελευταία χρόνια αναδεικνύεται σε μια πολλά υποσχόμενη για τον ελληνικό τουρισμό αγορά. Σημειώνεται ότι το 2019, έτος-ρεκόρ για τα μεγέθη του ελληνικού τουρισμού, οι 4 χώρες τροφοδότησαν την Ελλάδα με περισσότερους από 10 εκατ. ταξιδιώτες, οι οποίοι δαπάνησαν πάνω από 8 δισ. ευρώ.
Οι επιχειρηματίες του κλάδου προετοιμάζονται πυρετωδώς για την επανεκκίνηση του τουρισμού, με τα περισσότερα ξενοδοχεία να εκτιμάται ότι θα επαναλειτουργήσουν το δεύτερο 15νθήμερο του Ιουνίου, σε συνάρτηση με τη ζήτηση που θα υπάρχει. Την ίδια στιγμή, με στόχο τη στήριξη ενός από τους πλέον νευραλγικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας, η κυβέρνηση δρομολογεί μια δέσμη μέτρων, ικανών να ενισχύσουν τις τουριστικές επιχειρήσεις που έχουν δεχθεί ισχυρό πλήγμα εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης και έχουν το υπόβαθρο να επανέλθουν σε τροχιά ανάπτυξης την επόμενη ημέρα.
Όπως αναφέρει η Deutsche Welle, παρά το γεγονός ότι ο τουρισμός ανοίγει επίσημα στις 14 Μαΐου, ήδη στα τέλη Μαρτίου προσγειώθηκαν τα πρώτα αεροσκάφη με τουρίστες στην Κρήτη. Στο μεταξύ η ελληνική κυβέρνηση έχει εμβολιάσει με μια ειδική εκστρατεία εμβολιασμού όλους του κατοίκους 70 περίπου μικρότερων και μεγαλύτερων νησιών, όπως πχ. η Σάμος, η Νάξος, η Ρόδος, η Σκόπελος, η Κως και η Κέρκυρα. Στόχος για τα νησιά αυτά είναι να είναι Covid free μέχρι τα μέσα Μαΐου. Οι περισσότεροι κάτοικοι πάντως εμβολιάζονται προφανώς επειδή τα νησιά τους ζουν από το τουρισμό.
Πάντως, σημαντική για τη διευκόλυνση των μετακινήσεων στην Ευρώπη είναι η δημιουργία Πράσινου Ψηφιακού Πιστοποιητικού ως αποδεικτικού ότι ένα άτομο έχει εμβολιαστεί κατά της νόσου, έχει υποβληθεί σε εξέταση με αρνητικό αποτέλεσμα ή έχει αναρρώσει, με κωδικό QR ώστε να διασφαλίζεται η γνησιότητά του, για το οποίο την περασμένη εβδομάδα οι εκπρόσωποι των κρατών-μελών της Ε.Ε. συμφώνησαν επί κατευθυντήριων γραμμών. Ο στόχος που έχει θέσει η Κομισιόν είναι να εξασφαλιστεί η διαθεσιμότητα των ψηφιακών «πράσινων» πιστοποιητικών σε όλη την Ε.Ε. έως τα τέλη Ιουνίου ώστε να «ξεκλειδώσουν» αξιόπιστα οι μετακινήσεις.
Το θέμα των μοριακών τεστ PCR πριν από την άφιξη/αναχώρηση φαίνεται ότι απασχολεί ολοένα και περισσότερο την ταξιδιωτική βιομηχανία και κάθε άλλο παρά τυχαία είναι η σύσταση της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), η οποία εκπροσωπεί 290 αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο (82% της διεθνούς αεροπορικής κοινότητας). Η ΙΑΤΑ ζητεί τώρα από τις κυβερνήσεις να φροντίσουν ώστε να μειώσουν την οικονομική επιβάρυνση των διεθνών ταξιδιών λόγω των μέτρων που απαιτούν σε σχέση με το επωμιζόμενο κόστος απομόνωσης/καραντίνας, το κόστος των τεστ κ.ά. «Με το κόστος των PCR στα 100 δολάρια -τουλάχιστον- και την ανάγκη για πολλαπλά τεστ στη διάρκεια μιας μετακίνησης το κόστος ανεβαίνει υπέρμετρα, πολύ περισσότερο για τις οικογένειες, γυρίζοντας δεκαετίες πίσω τα ταξίδια, όταν αυτά ήταν λιγότερο προσιτά οικονομικά για τον μέσο ταξιδιώτη», αναφέρει η ΙΑΤΑ, με την τουριστική βιομηχανία να προκρίνει ως έτερη λύση τα rapid tests.
Ζαχαράκη: Όποιοι περιορισμοί υπάρχουν για τους Έλληνες πολίτες, ισχύουν και για τους ταξιδιώτες
Η υφυπουργός Τουρισμού, Σοφία Ζαχαράκη μίλησε στο MEGA το πρωί της Μεγάλης Δευτέρας, και ανέφερε ότι στις 15 Μαΐου ανοίγει ο τουρισμός, αλλά «μέχρι τότε έχουμε μερική χαλάρωση σε μέτρα σε συγκεκριμένες περιοχές. Από χθες έχουν προστεθεί στις χώρες που έρχονται στην Ελλάδα χωρίς καραντίνα οι κάτοικοι της Αυστραλίας, της Νέας Ζηλανδίας, της Νότιας Κορέας, της Ταϊλάνδης, της Ρουάντα, της Ρωσίας και της Σιγκαπούρης».
Συνέχισε, μάλιστα, λέγοντας πως «ήδη χωρίς καραντίνα εισέρχονται στην επικράτεια οι επιβάτες (μόνιμοι κάτοικοι) των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Συνθήκης Σένγκεν, του Ηνωμένου Βασιλείου, των ΗΠΑ, των ΗΑΕ, της Σερβίας και του Ισραήλ. Αν έχουν εμβολιαστεί 14 ημέρες πριν ή αν έχουν κάνει το PCR 72 ώρες πριν, μπορούν να έρθουν στην Ελλάδα, με την πιθανότητα βέβαια να έχουν δειγματοληπτικό έλεγχο στις πύλες εισόδου της χώρας».
Όπως είπε: «Είμαι στην Ιθάκη και έχω έρθει στο δημαρχείο να μιλήσουμε για τον εμβολιασμό και για τα προβλήματα που έχουν μείνει από τον Ιανό. Στις 25 Μαΐου οι κάτοικοι εδώ θα έχουν κάνει και τη δεύτερη δόση του εμβολίου. Για τον Ιανό, και στην Κεφαλλονιά που ήμουν εχθές αλλά και εδώ στην Ιθάκη, ήθελα να επιτηρήσω την πορεία των έργων. Η κυβέρνηση έχει δώσει τα περισσότερα λεφτά που έχουν δοθεί ποτέ σε περιοχή. Τα Επτάνησα έχουν κάνει τις περισσότερες εργασίες, σε ό,τι έχει μείνει, κάποια έργα οδοποιίας, γίνεται προσπάθεια να ετοιμαστούν όλα και να έρθουν με ασφάλεια οι πολίτες».
«Ο τουρισμός δεν συνάδει με καραντίνα, εκτός βέβαια αν έχουμε θετικό κρούσμα. Με τον δειγματοληπτικό έλεγχο ή με συμπτώματα, κάποιος θα πηγαίνει αμέσως στο ξενοδοχείο καραντίνας. Έχουν ήδη επιλεγεί ποια θα είναι. Στα μεγάλα νησιά υπάρχουν τα ξενοδοχεία καραντίνας. Μαζί με τον εμβολιασμό, τα πολλά τεστ, τα επικαιροποιημένα πρωτόκολλα, φέτος έχουμε περισσότερα εργαλεία στα χέρια μας. Πέρυσι όλοι εφάρμοσαν τα πρωτόκολλα με απόλυτη προσήλωση», συνέχισε η ίδια.
«Όποιοι περιορισμοί υπάρχουν για τους Έλληνες πολίτες, δηλαδή η απαγόρευση για τις διαπεριφερειακές μετακινήσεις, ισχύουν και για τους ταξιδιώτες. Οι υπόλοιποι κανόνες το ίδιο. Οι αποστάσεις, οι μάσκες, ακόμα και τα sms όσο συνεχιστούν ισχύουν και για τους ταξιδιώτες», διευκρίνισε η κυρία Ζαχαράκη.
Ανθεκτικός ο τουρισμός στο πλήγμα της πανδημίας
Την εκτίμηση ότι ο ελληνικός τουρισμός θα αποδειχθεί αρκετά ανθεκτικός απέναντι στο πλήγμα της πανδημίας, με προοπτική να προσεγγίσει τις επιδόσεις – ρεκόρ του 2019 από το τέλος του 2023 και σταδιακά προς το 2024, διατύπωσε ο διευθύνων σύμβουλος της «AQ Strategy», Γιάννης Τσάκαλος, μιλώντας στη διαδικτυακή ημερίδα «Tourism of Tomorrow 2021» του American College of Thessaloniki (ΑCT). Εν αναμονή των εξελίξεων, για το δύσκολο 2021 η πρόβλεψη είναι, όπως είπε, ότι τα μεγέθη του τουρισμού θα κινηθούν στο 40%-50% των αντίστοιχων του 2019.
Κατά τη διάρκεια της ημερίδας, που διοργάνωσε το ακαδημαϊκό πρόγραμμα Τουρισμού και Φιλοξενίας του ACT, ο κ.Τσάκαλος παρουσίασε συνοπτικά και το πλαίσιο στρατηγικής της παγκόσμιας καμπάνιας, που δημιούργησε ο ΕΟΤ με την Ogilvy και την AQ Strategy, με κεντρικό μήνυμα «All you want is Greece». Η καμπάνια «χτίζεται» πάνω σε τριετές στρατηγικό πλάνο, που έχει ως στόχο να δημιουργήσει ένα νέο αφήγημα και περιλαμβάνει – όπως είπε – τέσσερα στάδια: της επιβίωσης (2020-μέσα 2021), της πρώιμης ανάκαμψης (μέσα 2021- μέσα 2022), της ύστερης ανάκαμψης (από τα μέσα του 2022 προς το 2023) και της απογείωσης (2023 προς το 2024).
Ό,τι μας έλειψε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, υπάρχει στην Ελλάδα
Στη νέα καμπάνια, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται, κατά τον κ. Τσάκαλο, στο συναίσθημα. «Για πρώτη φορά όλοι οι άνθρωποι στον κόσμο βίωσαν το ίδιο συναίσθημα: του περιορισμού στο σπίτι, της μονοτονίας, της ρουτίνας. Τι θέλουμε λοιπόν; Να δούμε τον ήλιο, να έχουμε ησυχία, να βγούμε έξω. Τι μας έλειψε; Όλα. Να πιούμε ένα ποτήρι κρασί με τους φίλους μας, η επαφή με τους ανθρώπους, η ελευθερία, οι νέες γεύσεις, η τέχνη, η επαφή με τη φύση, η θάλασσα. Όλα όσα μας έχουν λείψει και όλα όσα αναζητούμε βρίσκονται στην Ελλάδα. “All you want is Greece”. Αυτό είναι το σκεπτικό της καμπάνιας» εξήγησε. «Πρέπει να αναπτύξουμε ένα νέο αφήγημα πέρα από το “Ήλιος και Θάλασσα” και να δώσουμε τη θέση του στην “Εμπειρία”. Να επαναπροσδιορίσουμε τον τουρισμό και τη σχέση του με την κοινωνία, τη φύση. Να θέσουμε τον άνθρωπο στο επίκεντρο αυτού του αφηγήματος – αυτή είναι η πρώτη πρόκληση. Η γαστρονομία και το κρασί, η τέχνη και η ιστορία, οι υπαίθριες δραστηριότητες και η ευεξία μπορούν να προσφέρουν μοναδικές εμπειρίες στον επισκέπτη. Το δεύτερο ζήτημα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε είναι η βιωσιμότητα, να αναπτύξουμε, δηλαδή, ένα βιώσιμο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης – κι αυτή είναι η δεύτερη πρόκληση» επισήμανε.
ethnos.gr